Blog
Status zwrotu podatku – gdzie można go sprawdzić?
Kto i kiedy może liczyć na zwrot podatku?
By móc uzyskać zwrot podatku, spełnione muszą być dwa warunki. Podatnik musi zapłacić podatek w wysokości większej, niż powinien, a także złożyć roczne zeznanie podatkowe.
Nadpłata podatku jest jedną z podstawowych przyczyn jego zwrotu. Błędne naliczenie podatku oczywiście nie jest jedynym powodem, który prowadzi do nadpłaty. Może nim być również zmiana sytuacji życiowej (np. utrata pracy) i odprowadzenie do urzędu skarbowego wyższej kwoty, niż było to konieczne. Bywa i tak, że podatek naliczany i odprowadzany jest w prawidłowej wysokości, jednak podatnikowi przysługuje zwrot podatku w wyniku rocznego rozliczenia i wykorzystania przysługujących ulg podatkowych.
Przeciwieństwem nadpłaty jest niedopłata podatku, która dotyka wielu podatników i skutkuje koniecznością uregulowania podatku na specjalny rachunek podatkowy – tzw. mikrorachunek podatkowy.
Zwrot podatku nie tyczy się jedynie podatku dochodowego. Przedsiębiorcy mogą również liczyć na zwrot podatku VAT.
Terminy zwrotu nadpłaconego podatku
Złożenie zeznania podatkowego, z którego wynika nadpłata podatku, skutkować będzie zwrotem dokonanym przez urząd skarbowy – przekazem pocztowym lub na rachunek bankowy podatnika. Zwrot na konto jest oczywiście szybszym rozwiązaniem, jednak możliwy jest tylko w sytuacji, gdy podatnik złoży informację o rachunku bankowym w urzędzie skarbowym. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mogą to zrobić na formularzu ZAP-3 (przez e-Urząd Skarbowy, pocztą lub osobiście w urzędzie skarbowym). Z kolei w przypadku firm zgłoszenie rachunku bankowego do urzędu skarbowego jest obowiązkowym elementem procesu założenia działalności gospodarczej.
Dużo większy wpływ na termin zwrotu nadpłaty podatku ma jednak sposób złożenia zeznania podatkowego. O ile zdecydujemy się na rozliczenie z urzędem skarbowym w tradycyjny sposób – tj. przy pomocy papierowego formularza – na zwrot nadpłaconego podatku będziemy musieli czekać aż 3 miesiące. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku rozliczenia elektronicznego – tj. przy pomocy usługi Twój e-PIT lub przez e-Deklarację. Termin zwrotu jest wówczas o połowę krótszy i wynosi zaledwie 45 dni.
W zdecydowanie najbardziej komfortowej sytuacji są podatnicy, którzy posiadają Kartę Dużej Rodziny i zdecydują się na rozliczenie online. Przepisy podatkowe przewidują w takiej sytuacji ścieżkę przyspieszonego zwrotu nadpłaty podatku – realizowany jest on w takim przypadku w terminie 30 dni.
Jakie terminy obowiązują w przypadku podatku VAT?
Na ten moment przepisy przewidują zwrot nadwyżki podatku odliczonego nad podatkiem należnym VAT w terminie od 40 do 60 dni. W momencie wejścia w życie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) obowiązywać będzie zasada mówiąca o zwrocie podatku VAT w terminie 40 dni.
Jak sprawdzić status zwrotu podatku?
Począwszy od lutego 2021 roku podatnicy mają możliwość zweryfikowania statusu zwrotu podatku online. Można to zrobić w serwisie e-Urząd Skarbowy na stronie podatki.gov.pl – po uprzednim zalogowaniu się Profilem Zaufanym, e-Dowodem przy pomocy aplikacji mObywatel lub poprzez bankowość elektroniczną. Jest to dokładnie ten sam serwis, za pomocą którego składane są zeznania podatkowe (usługa Twój e-PIT).
Usługa pozwala przejrzeć informacje o zwrotach z PIT i VAT dokonanych od stycznia 2020 roku. Informacje obejmują datę dokonania zwrotu, sposób jego realizacji, kwotę naliczonej opłaty pocztowej, a także informacje o ewentualnym zaliczeniu nadpłaty na inne zobowiązania podatkowe lub przekazaniu jej innemu odbiorcy (np. zajęcie wierzytelności).
Eliminuje to konieczność osobistego kontaktu z urzędem skarbowym i pozwala na sprawdzenie statusu zwrotu podatku w dowolnym momencie i miejscu.