Blog
Optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie – istota i metody
Optymalizacja kosztów w firmie – od czego zacząć?
Pierwszym krokiem do optymalizacji kosztów jest dokładna analiza bieżących wydatków. W ramach tej analizy należy zbadać wszystkie koszty związane z działalnością firmy, m.in. koszty operacyjne, zarządzania, marketingu, zasobów ludzkich, transportu. Ważne, by przeprowadzić tę analizę w sposób kompleksowy i jak najdokładniejszy, uwzględniając wszystkie składowe kosztów. Na tej podstawie można następnie zidentyfikować obszary, które charakteryzują się dużym potencjałem optymalizacyjnym.
Szczególnie w dużych firmach o rozbudowanej strukturze organizacyjnej można identyfikować działy, zespoły czy procesy, których dalsze istnienie nie ma ekonomicznego uzasadnienia lub tylko w niewielkim stopniu przyczynia się do rozwoju firmy.
Zidentyfikowanie takich problemów pozwala na mniej lub bardziej znaczące cięcia, redukcje, reorganizacje czy restrukturyzacje, które będą miały również bezpośrednie przełożenie na koszty.
Metody optymalizacji kosztów w przedsiębiorstwie
Sposobów na realizację strategii optymalizacji kosztów jest wiele i w dużej mierze zależą one od rodzaju, specyfiki i skali prowadzonego biznesu. Spośród tych metod optymalizacyjnych najpowszechniej stosowane są trzy:
1. Efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi
Koszty związane z zasobami ludzkimi odpowiadają zwykle za połowę lub nawet większą część całkowitych kosztów podmiotu. Między innymi z tego względu właśnie ta kategoria kosztowa jest poddawane analizie jako pierwsza. Cięcia wynagrodzeń czy redukcja zatrudnienia to najbardziej oczywiste i najszybsze sposoby na optymalizację kosztów.
Oczywiście nie są to jedyne dostępne możliwości. Myśląc o optymalizacji w dłuższej perspektywie, warto chociażby zainwestować w szkolenia, by podnosić w ten sposób kompetencje pracowników, a co za tym idzie – jakość i efektywność ich pracy. Duże znaczenie dla redukcji kosztów ma również nieustanne doskonalenie metod rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy. Dobrze dobrani pracownicy na konkretne stanowiska będą w stanie szybciej przystosować się do nowych obowiązków i realizować postawione przed nimi cele, co szybko przełoży się na zwiększenie rentowności firmy.
2. Automatyzacja procesów
Automatyzacja procesów jest kolejną skuteczną metodą optymalizacji kosztów w firmach. Wiele zadań realizowanych przez pracowników jest powtarzalnych, a przez to podatnych na ludzkie błędy. Znaczną ich część można w pełni lub przynajmniej częściowo zautomatyzować. Przykłady takich procesów to księgowość, obsługa klienta, zarządzanie zapasami itd. Za pomocą odpowiedniego oprogramowania czy przeszkolonego algorytmu można znacząco usprawnić i zoptymalizować firmowe procesy i jednocześnie uwolnić zasoby, które mogą zostać oddelegowane do zadań, które wymagają kreatywności lub przekładają się bezpośrednio na wzrost przychodów podmiotu.
3. Negocjacje z dostawcami
Niezwykle ważnym narzędziem w redukcji kosztów jest również cykliczne przeglądanie kontraktów z dostawcami i negocjowanie warunków. Niezależnie od branży, w jakiej działa firma, istnieje wiele możliwości negocjacji korzystniejszych warunków z dostawcami. Podejmowane rozmowy mogą dotyczyć ceny, ilości zamówień, terminów płatności itp. W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, że konieczne jest zachowanie dużej ostrożności – nie zawsze najtańsza opcja będzie tą automatycznie najlepszą. Warto również uwzględnić jakość i niezawodność dostawców, by uniknąć potencjalnych problemów i strat w przyszłości.