Blog
Czym jest i czemu służy strategia podatkowa firmy?
Czym jest strategia podatkowa?
Strategię podatkową można zdefiniować jako zbiór informacji opisujących podejmowane przez przedsiębiorstwo działania, które mają wpływ na zobowiązania podatkowe, a także sposób, w jaki firma je rozlicza. Wprawdzie ustawodawca nie wskazuje jednoznacznej definicji strategii podatkowej, jednak wspomina o niej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Dokument ten wprowadził obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o sposobie realizacji strategii podatkowej.
Co konkretnie ustawodawca nakazuje podatnikom zobowiązanym do publikowania strategii podatkowej? Odpowiedzi na to pytanie szukać należy a art. 27c ustawy. Wskazuje on, że informacja o realizowanej strategii podatkowej powinna uwzględniać charakter, rodzaj oraz rozmiar prowadzonej działalności i obejmować:
1. Informacje o stosowanych przez podatnika procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie, a także dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
2. Informacje dotyczące realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium RP, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych z podziałem na podatki, których dotyczą.
3. Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, a także planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych, które mogą mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów z nim powiązanych.
4. Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie ogólnych interpretacji podatkowych, interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążących informacji stawkowych lub akcyzowych.
5. Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
W artykule 27c ustawodawca zaznacza jednocześnie, że z obowiązku publikacji zwolnione są informacje objęte tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
Jakie podatki obejmuje strategia podatkowa?
Ustawodawca jasno precyzuje, jakie informacje muszą znaleźć się w strategii podatkowej. W tym miejscu rodzi się jednak pytanie, jakie konkretnie podatki powinna ona obejmować. Fakt, że zapisy o strategii podatkowej znajdują się w ustawie o CIT, pozwala wnioskować, że ogranicza się ona jedynie do podatku CIT, jednak nie jest to prawidłowe rozumienie przepisów. Tworząc i publikując strategię podatkową, przedsiębiorcy zobowiązani są do uwzględnienia w niej kompleksowego obrazu swoich zobowiązań i rozliczeń podatkowych.
Jakie firmy zobowiązane są do posiadania strategii podatkowej?
Obowiązek publikowania strategii podatkowej obejmuje stosunkowo niewielkie grono przedsiębiorców. Zgodnie z treścią art. 28b tyczy się on:
● podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
● podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro;
● spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.