Udostępnij:
31-10-2024

Księgowość dla e-commerce – o czym pamiętać?

Prowadzenie biznesu w branży e-commerce to z jednej strony szansa na skalowanie biznesu i międzynarodową ekspansję, a z drugiej szereg wyzwań i wątpliwości, które dotyczą kwestii księgowo-podatkowych. Jaką formę opodatkowania wybrać dla planowanego przedsięwzięcia typu e-commerce? O czym pamiętać w momencie wychodzenia z biznesem poza granice kraju?

Optymalna forma opodatkowania – jak ją wybrać?


Pierwszą istotną decyzją związaną z tematem księgowości w e-commerce jest wybór właściwej formy opodatkowania. Co do zasady przedsiębiorcy mają do wyboru cztery różne formy opodatkowania:

● zasady ogólne (skala podatkowa),

podatek liniowy,

● kartę podatkową,

● ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Każda z tych form na swoje wady i zalety. Zastanawiając się nad wyborem, warto zweryfikować, która w przypadku planowanego biznesu będzie tą najkorzystniejszą. Wbrew pozorom nie jest to tak proste, jak wielu przypuszcza. Na pierwszy rzut oka najbardziej opłacalną formą może się wydawać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, gdyż stawka podatku dla sprzedaży internetowej wynosi zaledwie 3%. Trzeba być jednak świadomym tego, że podstawę opodatkowania stanowi wówczas przychód, a rozliczenie kosztów jego uzyskania nie jest możliwe. Może się tym samym okazać, że wcale nie będzie to przesadnie opłacalne rozwiązanie.

By mieć pewność, że wybrana forma podatowania jest rzeczywiście tą właściwą dla planowanej skali i rodzaju biznesu online, warto wybór skonsultować z doświadczoną księgową lub biurem rachunkowym, które będzie odpowiadało za prowadzenie rachunkowości.


Czy zawsze konieczna jest kasa fiskalna?


Częstym pytaniem, jakie pojawia się w kontekście księgowości i e-commerce, jest to o konieczność posiadania kasy fiskalnej. Jest ono jak najbardziej zasadne, gdyż kasa stanowi element wyposażenia każdego sklepu stacjonarnego. Czy takie same reguły obowiązują sklepy internetowe?

Informacji na ten temat szukać należy w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. W dokumencie tym wyszczególniono 15 grup produktów, które zobowiązują przedsiębiorcę do posiadania kasy fiskalnej. Chcąc handlować w sieci chociażby częściami do silników, komputerami, sprzętem fotograficznym czy perfumami i wodami toaletowymi, nie obejdziemy się bez inwestycji w kasę fiskalną.

Wiele zależy również od skali i rodzaju planowanego biznesu. Jeśli grupę docelową sklepu stanowić będą wyłącznie inni przedsiębiorcy, kasa nie będzie konieczna, gdyż miejsce paragonów zajmą wówczas faktury. Ustawodawca dopuszcza również zwolnienie z obowiązku posiadania kasy, o ile obrót sklepu w ubiegłym roku podatkowym nie przekroczył kwoty 20 tys. złotych. Jest to forma ułatwienia i zachęty dla drobnych przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze pełnego przekonania do swojego pomysłu lub planują uruchomienie sklepu online jako dodatkowej formy zarobkowania.

ksiegowosc-ecommerce-(2).jpg

Sprzedaż zagraniczna a kwestie podatkowe


Atutem prowadzenia działalności w sieci jest niewątpliwie możliwość łatwego skalowania biznesu i wychodzenia na rynki międzynarodowe. Należy jednak pamiętać o kwestiach podatkowych w kontekście sprzedaży międzynarodowej. Jeszcze do niedawna sprzedaż na rynkach zagranicznych była dość uciążliwa dla przedsiębiorców, gdyż wymagała wielu formalności oraz monitorowania limitów sprzedaży dla poszczególnych krajów. W momencie ich przekroczenia konieczna była rejestracja dla celów VAT w konkretnym kraju UE.

Wszystko zmieniło się w 2021 roku, kiedy wdrożono pakiet VAT dla e-commerce. Ujednolicił on limit sprzedaży dla krajów unijnych (wynosi obecnie 10 tys. euro netto), po przekroczeniu którego przedsiębiorca może zarejestrować się dla celów VAT w poszczególnych krajach unijnych, w których realizuje sprzedaż, lub skorzystać z VAT OSS i podatek VAT rozliczać w polskim urzędzie skarbowym.


Jak zaksięgować sklep internetowy?

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest dziś niczym rzadkim. Na taką formę zarobkowania decydują się nie tylko duże podmioty, lecz również osoby fizyczne, które chcą podreperować domowy budżet i zacząć zarabiać na własnym hobby (np. produkcji biżuterii czy odzieży). Pytanie, jakie się tu może pojawić, dotyczy zasad ewidencjonowania przychodów ze sprzedaży internetowej.

Co na ten temat wspomina ustawa o rachunkowości? Próżno w niej szukać szczegółowych uregulowań, które traktują o sprzedaży internetowej, co oznacza, że sprzedaż online ewidencjonuje się tak samo jak sprzedaż tradycyjną. Służy do tego konto „Sprzedaż towarów”, na którym ujmuje się wartość przychodu w kwocie netto, skorygowane o ewentualne rabaty i bonifikaty. Należny VAT księguje się na koncie „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”, a wartość brutto należności ujmuje się na koncie „Rozrachunki z odbiorcami”.


Ile kosztuje księgowość dla sklepu internetowego?

Koszt prowadzenia księgowości dla sklepu internetowego może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak wielkość przedsiębiorstwa, ilość zawieranych transakcji, zakres usług księgowych czy nawet lokalizacja biura rachunkowego. Przeciętnie koszt miesięcznej obsługi księgowej sklepu internetowego w Polsce wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Trzeba jednak zauważyć, że istnieje wiele modeli współpracy z biurem rachunkowym, takich jak stała opłata miesięczna, opłata za fakturę, czy też opłata za godzinę pracy księgowego. Wybierając podmiot, który będzie odpowiedzialny za prowadzenie rachunkowości sklepu, warto być tego świadomym. Rozsądnym krokiem będzie kontakt z kilkoma biurami rachunkowymi w celu porównania ofert i wyboru tej, która jest najlepiej dopasowana do potrzeb konkretnego sklepu internetowego oraz posiadanego budżetu.



Masz sklep internetowy? To Cię zainteresuje!


Wielu spośród naszych Klientów prowadzi działalność w sieci, sprzedając swoje towary lub usługi przez internet. Sporo z nich korzysta z Fakturatki czyli możliwości rozłożenia na raty kosztów zatowarowania sklepu czy zakupu surowców do produkcji własych wyrobów. Co więcej, sporo z tych firm inwestuje w rozwój, rozbudowując usługi hostingowe czy projektując swoje strony zgodnie z najnowszymi trendami, a koszty tych inwestycji również rokładają na raty dzięki Fakturatce. 

Sam proces rozkładania na raty jest bardzo prosty - wystarczy na specjalnie przygotowanym kalkulatorze wskazać kwotę faktury i liczbę rat na jaką chce się rozłożyć płatność, a następnie zaakceptować warunki finansowania SMSem. My regulujemy płatność w terminie na konto dostawcy wskazane na fakturze, a przedsiębiorcy spłacają należność w ratach na konto przez nas wskazane.