Blog
27-06-2022
Zakładanie firmy budowlanej krok po kroku
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to cel wielu Polaków, a jedną z najchętniej wybieranych branż od lat pozostaje budowlanka. Czy na rynku jest jeszcze miejsce na kolejne firmy budowlano-remontowe? Jak najbardziej. Dla profesjonalistów, świadczących usługi na wysokim poziomie, miejsce znajdzie się zawsze. Podpowiadamy, jak założyć firmę budowlaną i gdzie szukać dodatkowych środków na rozpoczęcie biznesu.
Jak otworzyć firmę budowlaną?
Rejestracja działalności, która polega na świadczeniu usług remontowo-budowlanych, nie różni się niczym od rejestracji wielu innych biznesów. Od firm budowlanych nie wymaga się bowiem posiadania koncesji lub dodatkowych pozwoleń. Od przedsiębiorcy nie wymaga się też stosownego wykształcenia czy kwalifikacji. Wystarczy jedynie zarejestrować działalność i już kolejnego dnia można rozpocząć świadczenie usług.
O ile mamy już konkretny plan działania i jesteśmy przekonani, że szanse na powodzenie naszego biznesu są odpowiednio duże, by podjąć takie ryzyko, określmy zakres usług, jakie planujemy świadczyć – np. ogólnobudowlane, budowlano-remontowe czy specjalistyczne. Ułatwi nam to dobór odpowiednich kodów PKD na etapie rejestracji biznesu. Zadbajmy również o odpowiednio duże środki finansowe – branża budowlana jest niestety kapitałochłonna i cechuje się dużą sezonowością, co niestety nie ułatwia bieżącego zarządzania płynnością finansową.
Firmę budowlaną możemy prowadzić zarówno jako jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółkę. Jeśli zdecydujemy się na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną, rejestracji dokonamy przy pomocy wniosku CEIDG-1. Złożyć go można osobiście w urzędzie miasta lub gminy, nadać listem poleconym, a także elektronicznie. Chcąc dokonać rejestracji firmy online, należy posiadać podpis kwalifikowany lub profil zaufany. Przy składaniu wniosku w CEIDG istnieje możliwość jednoczesnego zawnioskowania o numer REGON oraz dokonanie zgłoszenia do ZUS, co wynika z prowadzenia tzw. jednego okienka rejestracyjnego dla przedsiębiorcy.
Chcąc założyć spółkę prawa handlowego (np. komandytową lub z o.o.), należy złożyć wniosek do KRS. Dokument taki składa się przez Internet – poprzez system S24 lub Portal Rejestrów Sądowych.
Jak założyć firmę budowlaną z dofinansowaniem?
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność lub wracają do niej po dłuższej przerwie, mogą korzystać z wielu udogodnień – m.in. preferencyjnego ZUS-u, który niewątpliwie ułatwia start i pozwala w praktyce zweryfikować pomysł na biznes. Do młodych przedsiębiorców kierowanych jest również wiele programów wsparcia, dzięki którym można uzyskać dotacje na start, preferencyjną pożyczkę lub inną formę pomocy – jest to tzw. pomoc de minimis.
Wyzwania, z jakimi mierzy się branża budowlana
Branża budowlana, podobnie jak chociażby transportowa czy handlowa, bardzo często musi funkcjonować w środowisku faktur z odroczonym terminem płatności. W wielu przypadkach jest to wręcz warunkiem podpisania umowy na realizację konkretnych usług.
Co oznacza to dla przedsiębiorcy? Spore wyzwania w obszarze zarządzania płynnością finansową. Wystawione kontrahentowi faktury nie zostaną bowiem opłacone w standardowym terminie, ale dopiero po upływie kilku tygodni czy nawet miesięcy. Przez ten czas przedsiębiorca musi regulować swoje zobowiązania przy pomocy innych środków. Jeśli ich nie posiada, zmuszony będzie do sięgnięcia po zewnętrzne finansowanie.
W takich sytuacjach doskonale sprawdzają się usługi faktoringowe. Sprzedając firmie faktoringowej nieprzeterminowane faktury z odroczonym terminem płatności, przedsiębiorca odzyskuje swoje środki niemal natychmiast i może je przeznaczyć na dowolny cel. Minimalizuje w ten sposób ryzyko utraty płynności finansowej i może się skupić na kontynuowaniu działalności.
Wielu przedsiębiorców poszukuje możliwości rozłożenia na raty faktur zakupowych. Taką usługą jest Fakturatka NFG, która umożliwia szybkie rozłożenie na raty faktur z przyszłym terminem płatności. Proces jest bardzo prosty! Wystarczy na kalkulatorze wskazać kwotę faktury, liczbę rat i wysokość opłaty wstępnej. Po szybkiej kalkulacji kosztów wystarczy złożyć wniosek o finansowanie faktury i zatwierdzić warunki SMSem. NFG w dniu płatności faktury przelewa środki na konto dostawcy wskazane na fakturze, a przedsiębiorca spłaca należność w ratach na konto NFG. Co ważne, na raty można rozłożyć zarówno towary, sprzęt jak i usługi!