Udostępnij:
19-10-2023

Pozyskiwanie klientów – najskuteczniejsze techniki

Jednym z najbardziej wymagających zadań stojących przed przedsiębiorcami jest pozyskiwanie klientów. Biznes może wprawdzie opierać się na stałych nabywcach, jednak jego dalszy rozwój nie będzie możliwy bez napływu nowych. Błędem jest również zakładanie, że w dobie ogromnej konkurencji stali klienci pozostaną wierni firmie przez kolejne lata. Konieczne okazuje się tym samym nieustanne zabieganie o ich względy i ciągłe docieranie do nowych osób. Jak skutecznie pozyskiwać klientów?

Jakie kanały pozyskiwania będą właściwe?


Pozyskiwanie klientów na usługi czy produkty firmy to temat niezwykle szeroki i złożony. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że wybór właściwych kanałów i technik dotarcia do klientów powinien być uzależniony od wielu czynników. Mowa chociażby o rodzaju prowadzonej działalności, grupie docelowej czy też założonych sobie celach biznesowych. Między innymi z tego względu strategie marketingowe realizowane przez marki luksusowe różnią się istotnie od tych tworzonych przez brandy, które swoją ofertę kierują do masowego klienta.

Wśród najchętniej wybieranych przez przedsiębiorców kanałów dotarcia do klientów wymienia się m.in.:

marketing internetowy – z roku na rok w sieci spędzamy coraz więcej czasu, dlatego nie powinniśmy bagatelizować tego kanału. Już dziś marketing internetowy, czyli najróżniejsze reklamy kontekstowe, kampanie e-mail marketingowe, content marketing czy obecność w social mediach, to fundament sukcesu wielu przedsiębiorstw;

pozycjonowanie w wyszukiwarkach – by dotrzeć do potencjalnych klientów, trzeba wcześniej dać im się znaleźć w sieci, bo właśnie tam większość z nich rozpoczyna swoje poszukiwania. Nie będzie to możliwe bez odpowiednich działań z zakresu pozycjonowania (SEO). Inwestycja ta nie zwróci się natychmiast, gdyż budowa pozycji w wyszukiwarkach to długotrwały proces, jednak zdecydowanie warto o niej pomyśleć ze względu na potencjalnie wysoką stopę zwrotu;

reklamy w mediach i prasie – choć reklama w dużej mierze przeniosła się do sieci, nie warto skreślać całkowicie możliwości, jakie oferują dziś prasa, telewizja czy radio;

targi i wystawy – obecność na branżowych wydarzeniach to kolejny dobry pomysł na dotarcie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Nie jest to wprawdzie rozwiązanie dla każdego przedsiębiorstwa, jednak wciąż wiele branż opiera swoje działania marketingowe właśnie na tego typu spotkaniach;

rekomendacje i polecenia – zadowolony klient to niewątpliwie najskuteczniejszy sposób pozyskiwania nowych konsumentów. Mając na uwadze powyższe, warto zawalczyć o jego zadowolenie i satysfakcję. Doskonale zdają sobie z tego sprawę przedsiębiorcy działający chociażby w branży budowlanej, kosmetycznej czy gastronomicznej;

partnerstwa i współprace z innymi markami – nawiązanie partnerstwa z innymi firmami, które swoją ofertę kierują do zbliżonej grupy docelowej, może przyczynić się do wymiernych korzyści dla obu stron. Metoda ta cieszy się dużym zainteresowaniem chociażby w branży odzieżowej i przynosi na ogół pożądane efekty.

jak-skutecznie-pozyskiwac-klientow.jpg


Techniki pozyskiwania klientów, które warto rozważyć


Po zdefiniowaniu celów marketingowych i wybraniu optymalnych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów można przejść do kolejnego etapu, a więc wyboru konkretnych technik ich pozyskiwania. Dostępnych możliwości istnieje naprawdę mnóstwo, jednak kluczem do sukcesu jest wybranie tych, które w naszym przypadku mają szansę okazać się najbardziej skuteczne.

Jeśli firma pozyskuje klientów głównie za pośrednictwem sieci, warto postawić na profesjonalne usługi SEO i marketing treści. Dobrym pomysłem będzie również odważniejsze sięgniecie po możliwości, jakie oferują dziś social media – m.in. Facebook, Instagram czy Linkedin. Mowa zarówno o wykorzystaniu wspomnianych platform jako kanałów promocji, jak i zaangażowaniu influencerów.

Wciąż bardzo skuteczną strategią pozyskiwania konsumentów i utrzymywania ich zainteresowania jest e-mail marketing. Budowa bazy klientów i kierowanie do nich spersonalizowanych wiadomości mogą przynieść bardzo zadowalające efekty. Idąc śladem dużych marek, można również pomyśleć o stworzeniu programu lojalnościowego, zorganizować konkurs lub inną akcję promocyjną, która skłoni potencjalnych nabywców do zapoznania się z ofertą firmy.