Blog
Odwołanie od decyzji ZUS – o czym należy pamiętać?
Jak sprawdzić decyzję ZUS?
Decyzje wydawane przez ZUS na ogół sporządzane są na wniosek i przekazywane w formie wskazanej przez wnioskującego. Decyzję można odebrać osobiście, przez pełnomocnika w formie papierowej lub skorzystać z doręczenia pocztowego. Co w sytuacji, gdy otrzymana decyzja okaże się w naszej ocenie nieprawidłowa? W takiej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do odwołania się lub wnioskowania o ponowne rozpatrzenia sprawy.
Potwierdza to art. 83 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Z jego treści wynika, że: „od decyzji Zakładu przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego”.
Istnieje jednak pewien wyjątek od reguły, który również został uwzględniony we wspomnianym artykule: „od decyzji przyznającej świadczenie w drodze wyjątku oraz od decyzji odmawiającej przyznania takiego świadczenia, od decyzji w sprawach o umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, a także od decyzji w sprawie wykreślenia zastawu skarbowego z rejestru, odwołanie (…) nie przysługuje”. W tym przypadku podatnik może jedynie wnioskować o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Jak napisać odwołanie od decyzji ZUS?
Odwołanie od decyzji ZUS wnosi się co do zasady na piśmie i kieruje do jednostki ZUS, która decyzję wydała. Dopuszcza się również możliwość złożenia odwołania ustnego do protokołu. Warto jednak pamiętać, by nie zwlekać z podjęciem stosownych kroków, gdyż ustawodawca dopuszcza możliwość odwołania się od decyzji ZUS w terminie 30 dni, licząc od dnia dostarczenia decyzji. Odwołanie złożyć może podatnik, jego przedstawiciel ustawowy lub pełnomocnik.
Bez względu na formę odwołania oraz sposób jego składania, warto zadbać o uzyskanie kopii dokumentu z potwierdzeniem jego przyjęcia – tj. z pieczęcią i podpisem przyjmującego urzędnika. Co powinno znaleźć się w odwołaniu? Zgodnie z treścią art. 477 Kodeksu postępowania cywilnego: „odwołanie powinno zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji lub orzeczenia, zwięzłe przytoczenie zarzutów oraz wniosków i ich uzasadnienie”. Ważne jest również, aby dokument taki własnoręcznie podpisać.
Po złożeniu odwołania sprawa może się potoczyć w dwojaki sposób. Zakład Ubezpieczeń Społecznych może ponownie przyjrzeć się sprawie i uznać odwołanie za zasadne – w takiej sytuacji niezwłocznie uchyla wydaną decyzję. Odwołaniu nie nadaje się wówczas dalszego biegu. Na rozpatrzenie sprawy ZUS ma 30 dni, licząc od dnia wniesienia odwołania.
Jeśli złożone odwołanie w całości lub części nie zostanie uznane, ZUS w analogicznym trybie (niezwłocznie i nie później niż w terminie 30 dni, licząc od dnia wniesienia odwołania) przekazuje sprawę do sądu wraz ze stosownym uzasadnieniem.
Ile czasu ma sąd na rozpatrzenie odwołania od decyzji ZUS?
Postępowanie odwoławcze w sądzie I instancji nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. O terminie rozpraw, wydanych postanowieniach i innych czynnościach sąd informuje strony (podatnika i ZUS). Zgodnie z obowiązującymi zasadami termin rozprawy wyznacza się w taki sposób, by od wniesienia wniosku lub ukończenia działań wyjaśniających nie minęło więcej niż 14 dni.
Niepomyślna decyzja wydana przez sąd I instancji wcale nie oznacza końca ścieżki dochodzenia swoich racji. Podatnik ma prawo złożyć apelację, w wyniku której sprawa będzie rozpatrywana przez sąd II instancji. Jeśli i na tym etapie nie zostanie zakończona pomyślnie, podatnikowi przysługuje skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego.