Udostępnij:
10-09-2021

Czym jest odroczona płatność dla firm?

Chcąc skutecznie konkurować na rynku, nie wystarczy dziś oferować wysokiej jakości produkty czy usługi. Konieczne jest również zaproponowanie klientom elastycznych form płatności. Doskonałym przykładem jest chociażby odroczona płatność. W Polsce odraczanie płatności nie jest jeszcze tak powszechne jak w Europie Zachodniej, jednak bardzo szybko się to zmienia. Jak działa odroczona płatność i dlaczego warto się nią zainteresować? Jak skutecznie zabezpieczyć płynność finansową przedsiębiorstwa?

Czym jest odroczona płatność?


Pojęcie odroczonej płatności znane jest przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy często otrzymują lub wystawiają faktury, których nie trzeba opłacać w momencie zakupu, ale po upływie zapisanego na dokumencie czasu. Może to być zarówno kilka tygodniu po zakupie, jak i kilka miesięcy. Odroczone terminy płatności są wręcz standardem w wielu branżach – m.in.: handlowej, transportowej czy budowlanej.

W ostatnich latach zainteresowanie odroczoną płatnością istotnie wzrosło – i to zarówno wśród osób fizycznych, jak i firm. Oferuje je dziś wiele sklepów internetowych, a nawet część sklepów stacjonarnych. Zmieniające się oczekiwania klientów zmuszają tym samym przedsiębiorców do oferowania dogodnych i dostosowanych do ich potrzeb form płatności.
I choć mogłoby się wydawać, że odroczony termin płatności istotnie utrudnia proces zarządzania płynnością finansową po stronie sprzedawcy, istnieją skuteczne sposoby, by zabezpieczyć swoje interesy. Mowa oczywiście o faktoringu zakupowym, który umożliwi kupującemu rozłożenie płatności na dogodne dla niego raty.

Dlaczego warto oferować klientom odroczenie płatności?


Oferowanie klientom odroczonego terminu płatności to skuteczny sposób na szybszy zarobek i zwiększenie konkurencyjności. Wyróżnienie się na tle innych podmiotów, które nie dostrzegają potrzeb zmieniającego się rynku. W wielu branżach powoli staje się to już standardem, więc prędzej czy później i tak konieczne będzie przedefiniowanie obecnego modelu sprzedaży. Wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów to nie tylko szansa na ich utrzymanie, lecz także budowanie długofalowych relacji. Lojalności, która w biznesie jest bezcenna.

Obawy, jakie mogą się pojawić w głowach wielu przedsiębiorców, dotyczyć będą zapewne kwestii związanej z płynnością finansową. Są one jednak zupełnie zbędne. Dla sprzedającego odroczona płatność to szansa na szybkie uzyskanie pieniędzy i pozbycie się ryzyka niewypłacalności klientów, gdyż przeniesione zostaje ono na faktora. W rezultacie firma korzystająca z takiego rozwiązania natychmiast otrzymuje pieniądze, sprzedaje więcej i jednocześnie nie ponosi z tego tytułu dodatkowego ryzyka.

Odroczony termin płatności a płynność finansowa


Wiemy już, że z perspektywy sprzedającego odroczona płatność nie wpływa niekorzystnie na płynność finansową. Wręcz przeciwnie – pozwala w momencie sprzedaży uzyskać należne środki. Jak wygląda to z perspektywy kupującego? Kupujący, decydując się na skorzystanie z faktoringu zakupowego, również może przy jego pomocy efektywnie zarządzać swoją płynnością finansową.

Kupujący sięga po faktoring zakupowy w momencie, gdy nie chce lub w danym momencie nie dysponuje środkami, by sfinansować planowane zakupy. Kontaktuje się z firmą faktoringową, przekazuje jej faktury do opłacenia, a następnie rozkłada płatność na dogodne dla siebie raty. W efekcie zyskuje czas na zgromadzenie środków, utrzymuje wydatki pod kontrolą i nie musi rezygnować z innych zleceń czy inwestycji.

Płacąc z góry (przy pomocy faktora), nierzadko może liczyć również na rabaty od swoich kontrahentów, dzięki którym obniża koszty i może produkować czy świadczyć usługi w jeszcze bardziej konkurencyjnych cenach lub ewentualnie maksymalizować marżę.