Udostępnij:
20-09-2024

Zwrot towaru zakupionego online na firmę

Zakupy w sieci cieszą się ogromną i stale rosnącą popularnością. Korzystają z nich nie tylko osoby fizyczne, lecz także przedsiębiorcy, którzy za pośrednictwem Internetu dokonują zakupów na firmę. Czy zrealizowane przez nich zakupy w sieci podlegają zapisom ustawy o prawach konsumenta? Okazuje się, że przedsiębiorcy są traktowani przez przepisy nieco inaczej niż konsumenci. Jakie warunki muszą być spełnione, by dokonać zwrotu towaru zakupionego na firmę?

Co zawiera ustawa o prawach konsumenta?


Początkowo ustawa o prawach konsumentów zapewniała szereg praw osobom fizycznym, jednak zupełnie pomijała prawa przedsiębiorców. Wszystko zmieniło rok temu. Z początkiem 2021 roku przedsiębiorcy, podobnie jak wcześniej osoby fizyczne, zyskali prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i zwrócenia zakupionego towaru w terminie 14 dni bez konieczności podawania przyczyny.

Dlaczego ustawa od początku nie obejmowała przedsiębiorców? Umowy zawierane pomiędzy przedsiębiorcami traktowane były jako profesjonalny obrót, który jednocześnie pozwalał na stosowne zabezpieczenie swoich interesów. Pod tym względem osoby fizyczne znajdują się w mniej uprzywilejowanej pozycji, stąd też ich interesy ustawodawca zabezpieczył w pierwszej kolejności. Z czasem zdecydowano, że zapisy ustawy warto rozszerzyć o osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Nowelizacja ustawy z 2021 roku zmieniła wprawdzie dotychczasowy stan rzeczy, jednak przewidziała też pewne ograniczenia dla przedsiębiorców. Niestety nie w każdej sytuacji mają oni możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.


Ostatnią dużą zmianą prawa konsumenckiego było wdrożenie 1 stycznia 2023 roku trzech unijnych dyrektyw: Towarowej, Cyfrowej i Omnibus, które przewidują szereg dodatkowych obowiązków dla przedsiębiorców, którzy zawierają umowy z konsumentami.

O co chodzi w dyrektywie Omnibus?

Wdrożenie dyrektywy Omnibus (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161) miało na celu zwiększenie ochrony i praw konsumentów. Dyrektywa ta zawiera przepisy dotyczące m.in. odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową, praw konsumentów do odstąpienia od umowy, informowania konsumentów o zbieranych danych czy zasad ochrony prywatności.

Wprowadzone zmiany miały na celu dostosowanie przepisów krajowych do standardów unijnych, zapewnienie większej przejrzystości i ochrony dla konsumentów oraz ułatwienie im korzystania z usług na jednolitym rynku europejskim. Dyrektywa Omnibus stanowi ważny krok w harmonizacji prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej oraz dążeniu do zapewnienia spójnych i skutecznych ram prawnych dla ochrony praw konsumentów we wszystkich krajach członkowskich.

O jakich konkretnie zmianach mowa? Nowością niewątpliwie było objęcie przepisami usług cyfrowych, dzięki czemu dziś rezygnacja z tego typu usług również jest możliwa w terminie 14 dni – analogicznie jak w przypadku wszystkich pozostałych. Nowelizacja przepisów nałożyła również na przedsiębiorców obowiązek udostępniania konsumentom numeru kontaktowego do firmy i skrócenie terminu odpowiedzi na reklamację do 14 dni. Dodatkowo wprowadziła również procedury, które mają za zadanie zapewnić wiarygodność opinii klientów oraz większą przejrzystość cenową – to właśnie dyrektywie Omnibus zawdzięczamy możliwość zweryfikowania najniższej ceny z ostatnich 30 dni.

Co grozi za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?


Sankcje za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus obejmują przede wszystkim kary finansowe, które mogą być bardzo dotkliwe i sięgać milionów euro. UOKiK od momentu wdrożenia dyrektywy postawił już zarzuty wielu firmom i groził im karami sięgającymi nawet 10% rocznych obrotów.

Czy firma może zwrócić towar zakupiony przez Internet?


Uprawnienia konsumentów oraz osób prowadzących działalność gospodarczą w zakresie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość precyzuje ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Szczególnie istotny z punktu widzenia przedsiębiorców jest art. 38. Definiuje on sytuacje, w których prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje i jednocześnie (art. 38a) jasno wskazuje, kto może z przewidzianego w ustawie prawa skorzystać:

„Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w niniejszym rozdziale stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej”.

Zapis ten sugeruje, że z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość może skorzystać osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, wpisaną do CEIDG. Zapis ten nie tyczy się tym samym spółek. Nowelizacja spowodowana była w dużej mierze chęcią zabezpieczenia drobnych przedsiębiorców, którzy podobnie jak osoby fizyczne mają słabszą pozycję negocjacyjną i znacznie trudniej im zabezpieczyć swoje interesy niż dużym przedsiębiorstwom. Wprowadzona zmiana miała tym samym na celu zrównanie prawa drobnych przedsiębiorców z konsumentami.

jak-zwrocic-towar-na-firme-(1).jpg


Jak definiuje się zakup o charakterze zawodowym?


Istotnym szczegółem, zawartym w art. 38a, jest powiązanie prawa do zwrotu zakupionego na odległość towaru z istnieniem związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Oznacza to, że o zrównaniu praw przedsiębiorców i konsumentów może być mowa tylko w sytuacji, gdy przedsiębiorca dokonuje zakupu przedmiotu, który niezbędny jest mu do uzyskania przychodu.

Ustalenie, czy przedsiębiorca dokonuje zakupu o charakterze zawodowym, czy występuje w roli konsumenta, jest jednak bardzo trudne z perspektywy sprzedającego. Bazowanie na kodach PKD, które są dostępne w CEIDG, nie zawsze pozwala na wyciągnięcie właściwych wniosków.


Zakupy na raty dla firm on-line!

Wielu przedsiębiorców poszukuje możliwości rozłożenia na raty faktur zakupowych. Taką usługą jest Fakturatka NFG, która umożliwia szybkie rozłożenie na raty faktur z przyszłym terminem płatności. Proces jest bardzo prosty! Wystarczy na kalkulatorze wskazać kwotę faktury, liczbę rat i wysokość opłaty wstępnej. Po szybkiej kalkulacji kosztów wystarczy złożyć wniosek o finansowanie faktury i zatwierdzić warunki SMSem. NFG w dniu płatności faktury przelewa środki na konto dostawcy wskazane na fakturze, a przedsiębiorca spłaca należność w ratach na konto NFG. Co ważne, na raty można rozłożyć zarówno towary, sprzęt jak i usługi!