Udostępnij:
23-04-2019

Zatrudnienie pracownika a konkurencyjność firmy. Dlaczego pracownik wybiera konkretną ofertę?

Niskie bezrobocie przyczyniło się do powstania sytuacji, w której rynek pracy, przynajmniej w niektórych branżach, coraz częściej określa się jako rynek pracownika. To osoby poszukujące zatrudnienia zajmują na nim uprzywilejowaną wobec pracodawców pozycję. Nagle zatrudnienie pracownika stało się w zasadzie trudniejsze od znalezienia pracy.
Wśród profesji deficytowych możemy zaobserwować obecność przedstawicieli zawodów wymagających niskich kwalifikacji, jak kierowcy, robotnicy czy magazynierzy, ale również wykwalifikowanych specjalistów, szczególnie reprezentujących branżę IT. Na czym polega konkurencyjność firmy, pozwalająca na znalezienie i utrzymanie efektywnych pracowników?

Stabilne zatrudnienie i wynagrodzenie – co jest najważniejsze dla pracowników?


Nawet na rynku pracownika, potencjalni zatrudnieni mają swoje obawy. Według przygotowanego w 2018 roku przez Nielsena raportu „Pracodawcy i pracownicy” do najważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy zaliczają się stabilna umowa o pracę, wynagrodzenie i dobra atmosfera. W dalszej kolejności pojawiają się także atrakcyjne dodatki do pensji, do których zaliczają się premie i benefity pozapłacowe. Wynika z tego, że przedsiębiorcy nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia w wypłatach, dlatego spora część firm zapewnia sobie płynność finansową korzystając między innymi z faktoringu. Zatrudnienie pracownika, który posiada odpowiednie kompetencje, gdy firma cieszy się negatywnymi opiniami w kwestii wypłacalności może być niezwykle trudne. Coraz więcej firm sięga więc po faktoring. Płynność finansowa osiągana w ten sposób to jeden z kluczy do sukcesu, który umożliwia inwestycje i rozwój. W kategoriach inwestycji w kapitał ludzki należy zaś traktować terminowe wypłacanie wynagrodzeń, co przyczynia się do zadowolenia efektywnych pracowników.

Pracownicy dość często wymieniają również kryteria wyboru nie związane z wynagrodzeniem. Zalicza się do nich rozwój osobisty, możliwość awansu, wizerunek pracodawcy i warunki infrastrukturalne. Współczesny pracodawca nie może więc ograniczać się do odpowiednio wysokiego i terminowego wynagradzania pracowników. Równie istotna jest troska o ich zadowolenie. Poza tym osoby zatrudnione potrzebują zachęty w postaci perspektywy awansu zawodowego, która stanowi ważną motywację do wykonywania swoich obowiązków.

Z kolei na równi z czynnikami ekonomicznymi, pracownicy stawiają bliskość pracy od miejsca zamieszkania i work-life balance. Pierwszy czynnik jest od pracodawcy niezależny. Drugi może stanowić istotną wskazówkę. Work-life balance to kategoria opierająca się na subiektywnych odczuciach pracowników, wiec trudno uchwytna. Łatwo dojść jednak do wniosku, że czynniki takie jak presja do pracy po godzinach, mała elastyczność wobec pracownika, czy zbyt duża liczba obowiązków wpływają na niezadowolenie pracownika. Stworzenie odpowiednio zmotywowanej kadry i trafna ocena, którzy pracownicy mogą rozważać rezygnację z powodu przerostu obowiązków jest rolą sprawnego managera.

Zatrudnienie pracownika – w procesie rekrutacji rośnie znaczenie employer branding


Badania przeprowadzone przez Centrum Informacyjnego Służb Zatrudnienia wykazują, że nawet 7 na 10 pracowników rekrutuje się obecnie do firm z polecenia innego pracownika. Co prawda w naszym kraju programy polecające w formie zinstytucjonalizowanej dopiero raczkują, ale za granicą stanowią popularne rozwiązanie. Przykładowo w Australii pracownicy niektórych firm mogą otrzymać bonifikatę pieniężną za polecenie kandydata, który zostanie zaproszony na spotkanie rekrutacyjne i jeszcze wyższą w przypadku jego zatrudnienia. Niezależnie od tego, warto dbać o zadowolenie pracowników, którzy stanowią dla potencjalnych kandydatów najważniejsze źródło informacji.
Z kolei, według badania przeprowadzonego przez Glassdoor, szansa na znalezienie niezawodnych i efektywny pracowników rośnie o 200% w przedsiębiorstwach, które wykorzystują employer branding. Najlepiej, jeśli w ramach tej polityki obecni pracownicy występują w roli ambasadorów pracodawcy.