Blog
Wykup samochodu z leasingu w kontekście Nowego Ładu
Leasing operacyjny i finansowy – podstawowe różnice
Decydując się wzięcie samochodu w leasing, przedsiębiorca musi w pierwszej kolejności zdecydować się na konkretny rodzaj leasingu. Do wyboru ma dwa warianty leasingu:
● leasing operacyjny,
● leasing finansowy.
Wybór ten ma duży wpływ na sposób zawierania umowy, a także niesie za sobą określone konsekwencje podatkowe. Wybierając leasing finansowy, przedsiębiorca włącza zakupiony środek trwały do swoich ksiąg rachunkowych i dokonuje z tego tytułu odpowiednich odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu umowy leasingu samochód pozostaje jego własnością. W przypadku leasingu operacyjnego auto pozostaje środkiem trwałym w księgach leasingodawcy i to on dokonuje dla niego odpisów amortyzacyjnych. W momencie, gdy okres umowy leasingowej dobiegnie końca, przedsiębiorca ma prawo do wykupu przedmiotu umowy. Co warto podkreślić, samochód po leasingu można wykupić zarówno dla celów prywatnych, jak i dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Czy warto wykupić samochód z leasingu?
Wykupienie samochodu z leasingu może być korzystne i wielu przedsiębiorców decyduje się na taki krok po zakończeniu umowy leasingowej. Przed podjęciem decyzji warto jednak dokładnie przeanalizować warunki umowy leasingowej, koszty wykupu i porównać je z rynkową wartością pojazdu. Może się okazać, że wykupienie samochodu z leasingu jest opłacalne, jednak nie jest to regułą.
Kiedy wykup auta z leasingu może nie być najlepszym pomysłem? Wykup auta z leasingu może okazać się nierozsądny, jeżeli wartość rynkowa pojazdu jest znacznie niższa od ceny wykupu określonej w umowie leasingowej. W takiej sytuacji lepiej będzie zakończyć umowę leasingową i zwrócić auto firmie leasingowej, niż płacić za wykup pojazdu. Inną przesłankę może stanowić zły stan techniczny pojazdu, wymagający dużych nakładów finansowych na naprawy oraz utrzymanie.
Wykup samochodu z leasingu
Decydując się na wykup samochodu z leasingu, trzeba się liczyć z określonymi konsekwencjami księgowymi. Innymi w przypadku wykupu na cele prywatne i innymi przy wykupie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli do wykupu dochodzi w ramach prowadzonej działalności, przedsiębiorca otrzymuje od leasingodawcy fakturę VAT, która stanowi potwierdzenie sprzedaży przedmiotu umowy. Zakupiony w ten sposób środek trwały przedsiębiorca może wprowadzić do ksiąg rachunkowych jako środek trwały lub, w sytuacji, gdy jego wartość nie przekracza 10 tys. złotych, jednorazowo ująć w kosztach.
Jeśli wartość wykupywanego samochodu przekracza 10 tys. złotych, przedsiębiorca ma obowiązek ujęcia go w księgach i dokonywania stosownych odpisów amortyzacyjnych. Wartością początkową takiego środka trwałego jest cena nabycia, czyli kwota należna leasingodawcy, powiększona o ewentualne koszty zakupu. Jeżeli wartość początkowa nie przekracza 10 tys. złotych, przedsiębiorca może wydatki bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, w którym samochód został oddany do użytku. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by taki środek trwały wprowadzić do ewidencji i stosować dla niego odpisy amortyzacyjne.
Czy po wykupie auta z leasingu trzeba zapłacić podatek?
Decydując się na wykup samochodu z leasingu, trzeba się liczyć z określonymi konsekwencjami księgowymi. Innymi w przypadku wykupu na cele prywatne i innymi przy wykupie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli do wykupu dochodzi w ramach prowadzonej działalności, przedsiębiorca otrzymuje od leasingodawcy fakturę VAT, która stanowi potwierdzenie sprzedaży przedmiotu umowy. Zakupiony w ten sposób środek trwały przedsiębiorca może wprowadzić do ksiąg rachunkowych jako środek trwały lub, w sytuacji, gdy jego wartość nie przekracza 10 tys. złotych, jednorazowo ująć w kosztach.
Jeśli wartość wykupywanego samochodu przekracza 10 tys. złotych, przedsiębiorca ma obowiązek ujęcia jej w księgach i dokonywania stosownych odpisów amortyzacyjnych. Wartością początkową takiego środka trwałego jest cena nabycia, czyli kwota należna leasingodawcy, powiększona o ewentualne koszty zakupu. Jeżeli wartość początkowa nie przekracza 10 tys. złotych, przedsiębiorca może wydatki bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, w którym samochód został oddany do użytku. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by taki środek trwały wprowadzić do ewidencji i stosować dla niego odpisy amortyzacyjne.
Wykup auta z leasingu 2024 a kwestie podatkowe
Wykup auta z leasingu z księgowo-rachunkowego punktu widzenia zakłada cztery różne scenariusze, które wpływają na możliwość wrzucenia zakupu w koszty oraz wysokość podatku VAT. O jakich scenariuszach mowa?
1. Użytkowanie auta prywatne i w ramach prowadzonej działalności – wykup prywatny
Przedsiębiorca nie może odliczyć kosztu i podatku VAT z faktury. Może jednak odliczać 20% kosztów oraz 50% podatku VAT od bieżących wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu.
2. Użytkowanie auta prywatne i w ramach prowadzonej działalności – wykup na firmę
Przedsiębiorca odlicza koszt i podatek VAT z faktury. Może również odliczać 75% kosztów oraz 50% podatku VAT od bieżących wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu.
3. Użytkowanie auta wyłącznie w ramach prowadzonej działalności – wykup prywatny
Przedsiębiorca nie może odliczyć kosztu i podatku VAT z faktury. Może jednak odliczać 20% kosztów oraz 100% podatku VAT od bieżących wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu.
4. Użytkowanie auta wyłącznie w ramach prowadzonej działalności – wykup na firmę
Przedsiębiorca odlicza koszt i podatek VAT z faktury. Może również odliczać 100% kosztów oraz 100% podatku VAT od bieżących wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu.
Rozważając wykup auta z leasingu, warto zatem dokładnie przeanalizować wszystkie opisane powyżej możliwości i dokładnie je przekalkulować, by wybrać najkorzystniejszy dla siebie wariant.
Inne ciekawostki ze świata finansów
Szukając środków dla swojej firmy warto zapoznać się z innymi nowinkami ze świata finansów i produktami przygotowanymi dla małych przedsiębiorców. Jednym z nich jest faktoring, który umożliwia przedsiębiorcy uzyskanie środków finansowych zaraz po dokonaniu sprzedaży lub wykonaniu usługi. Dokumentem na podstawie którego faktor może wypłacić środki jest dokument potwierdzający transakcję, w tym oczywiście faktura VAT. eFaktoring NFG oferuje szybki i 100% on-linowy proces zamiany faktury na gotówkę, a środki na konto faktoranta mogą dotrzeć nawet w 5 minut!
Wielu przedsiębiorców poszukuje możliwości rozłożenia na raty faktur zakupowych. Taką usługą jest Fakturatka NFG, która umożliwia szybkie rozłożenie na raty faktur z przyszłym terminem płatności. Proces jest bardzo prosty! Wystarczy na kalkulatorze wskazać kwotę faktury, liczbę rat i wysokość opłaty wstępnej. Po szybkiej kalkulacji kosztów wystarczy złożyć wniosek o finansowanie faktury i zatwierdzić warunki SMSem. NFG w dniu płatności faktury przelewa środki na konto dostawcy wskazane na fakturze, a przedsiębiorca spłaca należność w ratach na konto NFG. Co ważne, na raty można rozłożyć zarówno towary, sprzęt jak i usługi!