Udostępnij:
17-09-2022

Księgowanie zakupu firmowego telefonu na raty

Sprzedaż ratalną prowadzi wiele sklepów, jednak w wielu przypadkach korzystne warunki finansowania oferowane są jedynie osobom fizycznym. Oczywiście nie oznacza to, że przedsiębiorcy nie mogą korzystać z rat. Wręcz przeciwnie – możliwości dokonania zakupów na raty jest więcej, niż można przypuszczać. W jaki sposób prawidłowo ująć zakup ratalny w księgach rachunkowych? Wyjaśniamy wszystkie istotne kwestie na przykładzie zakupu telefonu na raty na firmę.

Czy zakup na raty jest dostępny dla przedsiębiorcy?


Korzystanie z zakupów ratalnych przez przedsiębiorców jest jak najbardziej możliwe i co warto podkreślić, cieszy się bardzo dużą popularnością. Częstym przedmiotem takich zakupów są firmowe telefony komórkowe. Dzięki sprzedaży ratalnej przedsiębiorca nie musi jednorazowo ponosić wydatku w wysokości kilku tysięcy złotych, ale rozliczyć go w dogodnych dla siebie ratach – razem z abonamentem lub oddzielnie. Dokonując zakupu na raty, warto dokładnie zweryfikować warunki takiej sprzedaży. Nie każdy sklep oferujący raty dla osób fizycznych oferuje je również przedsiębiorcom. Różnice bardzo często tyczą się również warunków – raty 0% nierzadko dostępne są tylko dla osób fizycznych. Warto być tego świadomym i dokładnie prześwietlić dostępne oferty przed ostatecznym dokonaniem zakupu.

Sprzedaż ratalną prowadzi wiele sklepów, jednak nie jest to jedyna możliwość, z której skorzystać może przedsiębiorca. Ciekawą alternatywą dla klasycznych rat, oferowanych przez sklep, jest finansowanie faktur. Otrzymaną od sprzedawcy fakturę wystarczy przekazać firmie, która ją opłaci, a następnie rozłoży nam jej spłatę na raty. Usługi tego typu oferuje m.in. Fakturatka. Zasada działania takiej usługi jest prosta – firma reguluje wynikające z faktury zobowiązanie, a następnie rozkłada przedsiębiorcy spłatę na dogodne dla niego raty. W efekcie z zakupów ratalnych można korzystać niemal bez ograniczeń i w każdej sytuacji – nie ma konieczności weryfikowania, czy sprzedawca oferuje sprzedaż ratalną oraz jakie warunki proponuje przedsiębiorcom.



Jak zaksięgować zakup telefonu komórkowego?


Ujęcie zakupu telefonu w księgach nie jest niczym trudnym. Zakup taki należy bowiem wprowadzić do ewidencji zgodnie z datą otrzymania faktury. Co ważne, fakturę księguje się w pełnej kwocie – niezależnie od tego, w ilu latach będzie spłacana. Jeśli telefon zostanie zaliczony do środków trwałych, przedsiębiorca będzie mógł dokonywać dla niego odpisów amortyzacyjnych. Dla niskowartościowych środków trwałych ustawa dopuszcza możliwość stosowania uproszczonej metody amortyzacji.

Jeśli do rat doliczane są odsetki, przepisy dopuszczają możliwość ich wrzucenia w koszty uzyskania przychodu. W tym miejscu należy jednak podkreślić, że możliwe jest to wyłącznie w przypadku odsetek, które rzeczywiście zostały zapłacone. Przed ich opłaceniem nie ma możliwości zaliczenia ich do kosztów. Odsetki, podobnie jak wynikającą z faktury wartość telefonu, ujmuje się w 13 kolumnie KPIR jako pozostałe wydatki. Odsetki księgowane są na podstawie dowodów wewnętrznych, pod które zaleca się podpiąć potwierdzenie zapłaty odsetek.

telefon-na-firme-(1).jpg


Faktoring jako alternatywa dla rat


Jeśli z różnych względów przedsiębiorca nie chce korzystać z zakupów ratalnych, może niezbędne środki na zakupy pozyskać dzięki finansowaniu wystawionych kontrahentom faktur. Co do zasady, faktoring to usługa finansowa, która adresowana jest do przedsiębiorców funkcjonujących w środowisku faktur z odroczonym terminem płatności. O ile przedsiębiorca dysponuje nieprzeterminowaną fakturą, wystawioną kontrahentowi z odroczonym terminem płatności, może sprzedać ją firmie faktoringowej i odzyskać w ten sposób środki, na które musiałby czekać kilka tygodni czy nawet miesięcy. Pozyskane od firmy faktoringowej środki może przeznaczyć następnie na dowolny cel – w tym na sfinansowanie zakupu firmowych telefonów.