Blog
11-02-2021
Jak skonto ma się do faktury – czyli co to jest i jak się rozlicza?
Wielu przedsiębiorców działa w branżach, w których faktury z odroczonym o kilka miesięcy terminem płatności nie są niczym nadzwyczajnym (np. branża budowlana lub transportowa). Taka sytuacja utrudnia bieżące regulowanie zobowiązań. Między innymi z tego powodu wielu wystawców faktur decyduje się stosować skonto, które ma zachęcić do szybszego opłacenia należności. Jak skonto działa w praktyce i jak ujmuje się je na fakturze?
Czym jest skonto?
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, prawdopodobnie spotkałeś się już z definicją skonta, być może nawet miałeś okazję z niego skorzystać. Skonto to nic innego jak udzielenie nabywcy towaru lub konkretnej usługi rabatu, wyrażonego procentowo, za gotówkowe uregulowanie należności przed terminem. Skonto jest dobrowolne, a jego warunki mogą być ustalane swobodnie między przedsiębiorcami. Mówiąc prościej, jeśli wystawisz fakturę z terminem płatności przypadającym za 30–90 dni, ale chcesz otrzymać z niej pieniądze wcześniej oferujesz kontrahentowi rabat za swoje usługi w formie skonta wyrażonego na fakturze.
Przykład: Podatnik sprzedał towar 1 lipca 2015 roku, którego wartość wynosi 2500 zł brutto. Strony zgodnie ustaliły, że wysokość skonta będzie w tym przypadku równa 4 proc. wartości brutto (100 zł), jeżeli kontrahent dokona płatności do 10 lipca 2015 roku. Uiścił on opłatę w określonym terminie, czyli warunki skonta zostały spełnione.
Skonto na fakturze – wszystko, co musisz wiedzieć
Obowiązujące przepisy prawa nakazują prawidłowe ujęcie skonta na fakturze. Jeśli chcesz zmobilizować w ten sposób swojego kontrahenta do szybszego uregulowania faktury, powinieneś zamieścić na niej pełną kwotę sprzedaży, a następnie dodać informacje na temat skonta, czyli:
● termin zapłaty uprawniający do skorzystania z rabatu;
● wysokość rabatu;
● kwotę należności, jaka powinna być opłacona w przypadku dotrzymania warunków skonta.
Załóżmy, że wystawiłeś fakturę swojemu kontrahentowi, w której zamieściłeś skonto, jeżeli płatność nastąpi w terminie 7 dni. Jeśli twój kontrahent zdecyduje się skorzystać z oferowanego rabatu i dotrzyma ustalonych przez ciebie warunków, powinieneś wystawić fakturę korygującą* – tym razem na kwotę, która będzie już uwzględniać skonto. Niespełnienie warunków skonta jest jednoznaczne z odrzuceniem przez kontrahenta zaproponowanego rabatu. W takim przypadku dla ciebie, jako wystawcy faktury, sytuacja nie rodzi żadnych dodatkowych obowiązków. Nie ma bowiem potrzeby, byś w jakikolwiek sposób korygował pierwotnie wystawiony dokument.
*- W świetle z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 – podatnik wystawia fakturę korygującą.
Rabat na fakturze a faktoring
Przejściowe kłopoty związane z utrzymaniem płynności finansowej to problem powszechny i zmaga się z nim dziś większość przedsiębiorców. Nic więc dziwnego, że wiele podmiotów oferuje skonto i stara się przy jego pomocy motywować swoich kontrahentów do szybszego regulowania należności.
Jeśli sam masz problemy związane z bieżącym regulowaniem zobowiązań, również możesz pomyśleć o wykorzystaniu skonta. Oczywiście nie jest to jedyny sposób, który pozwoli poprawić sytuację finansową przedsiębiorstwa. Pomóc może także faktoring.
Jakie przewagi ma faktoring nad skontem?
• Nie musisz decydować się na przyspieszenie płatności w chwili wystawienia faktury, możesz to zrobić nawet 5 dni przed terminem wymagalności płatności (w skoncie przy wstawieniu faktury musisz podjąć decyzję natychmiastowo po wykonaniu usługi i zdecydować, czy chcesz otrzymać pieniądze wcześniej).
• Wszystko odbywa się szybciej i prościej (w skoncie obowiązek wystawiana faktur korygujących to dodatkowa praca księgowa).
• Korzystając z faktoringu w NFG nie zmniejszasz przychodu (w skoncie należy pomniejszyć kwotę na fakturze, w NFG za korzystanie z usługi wystawiana jest faktura kosztowa).
• Koszty usługi faktoringowej możesz odliczyć od podatku – w efekcie zyskujesz szybsza płatność za swoje usługi i generujesz oszczędności dla firmy