Ta witryna używa plików cookies. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookies, ich zastosowaniu oraz o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w naszej Polityce prywatności.
Zgadzam się
Udostępnij:
14-08-2023

Dlaczego i w jaki sposób firmy przeprowadzają rebranding?

Raz stworzona identyfikacja wizualna wcale nie musi towarzyszyć firmie do samego końca jej istnienia. Rebranding, czyli zmiana wizerunku firmy, to proces, na który decyduje się coraz więcej podmiotów. To szansa na nowy początek, zmianę charakteru prowadzonej działalności lub podkreślenie istotnych zmian, które wydarzyły się w przedsiębiorstwie. Jak przeprowadza się rebranding? Z jakich najczęściej powodów firmy decydują się na taki krok?

Branding i rebranding – co jest czym?


Zaistnienie na rynku to zadanie niezwykle proste. Wystarczy tylko dopełnić formalności i zarejestrować działalność gospodarczą. Znacznie trudniejsze jest niewątpliwie utrzymanie się na powierzchni i w świadomości klientów. Cel ten realizować można na wiele różnych sposobów, jednak nie da się zaprzeczyć, że bardzo pomocny jest w tym odpowiedni branding.

Co należy rozumieć przez branding? Nic innego jak kształtowanie marki w świadomości klientów. Budowanie wizerunku marki i właściwe jej komunikowanie na zewnątrz. Proces budowy brandingu rozpoczyna się od określenia misji, wartości oraz cech charakterystycznych marki, a także wartości, z którymi ma być ona utożsamiana. Wszystko w celu precyzyjnego określenia, jak marka chce być postrzegana przez obecnych i potencjalnych klientów.

Zaistnienie marki w świadomości konsumentów wymaga również zaprojektowania odpowiedniej identyfikacji wizualnej. W ramach tego etapu działań specjaliści od marketingu próbują przełożyć określoną w pierwszym kroku charakterystykę marki na spójną koncepcję wizualną. Mowa o projektowaniu logotypu, sloganu oraz innych motywów przewodnich, które będą jednoznacznie kojarzyły się z marką.

Spójna identyfikacja wizualna odgrywa niezwykle istotną rolę, jednak nie należy zapominać o właściwej komunikacji z otoczeniem. Treści komunikatów marketingowych, a więc przekaz kierowany do obecnych i potencjalnych klientów za pośrednictwem strony internetowej czy social mediów, muszą być gruntownie przemyślane – zgodne z obraną strategią marketingową, która powinna obejmować badanie potrzeb i preferencji grupy docelowej.

Nawet najlepiej przygotowany branding może z czasem w naturalny sposób się zdezaktualizować (np. w wyniku zmiany profilu działalności). Może się też zdarzyć tak, że obrana strategia brandingowa nie przynosi oczekiwanych efektów – tj. nie wspiera realizacji założonych celów. W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców decyduje się na rebranding, czyli opracowanie zupełnie nowej strategii marki. Ponowna próba zaistnienia w świadomości klientów bardzo często przynosi oczekiwane efekty. Pozwala otworzyć nowy rozdział firmowej historii i budowę solidnych fundamentów dalszego rozwoju.


Dlaczego firmy decydują się na rebranding?


Powody, jakie stoją za decyzją o zmianie dotychczasowego wizerunku firmy, bywają bardzo różne. Wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza tych o długiej historii istnienia na rynku, decyduje się na odświeżenie wizerunku, by zyskać nowy impuls do działania, przypomnieć klientom o swoim istnieniu i przyciągnąć ich uwagę.

Często rebranding wynika też z istotnych zmian zachodzących w firmie. Mowa zarówno o zmianie oferty czy profilu działalności, jak i istotnych zmianach personalnych, które owocują nową wizją i nieco innym kierunkiem dalszego rozwoju. Bywa i tak, że zmiana wizerunku podyktowana jest chęcią odcięcia się od przeszłości i negatywnych opinii, z którymi firma musiała się mierzyć ze względu na podjęte niegdyś decyzje czy popełnione w przeszłości błędy.


Rebranding-zmiana-wizerunku-firmy.jpg


Jak przeprowadzić zmianę wizerunku firmy?


Zmiana wizerunku firmy to wbrew pozorom bardzo złożony proces, który wymaga szerokiej wiedzy, rynkowego wyczucia oraz znajomości aktualnych trendów. Mając to na uwadze, warto zadanie to powierzyć profesjonalistom, którzy kompleksowo zajmą się wszelkimi aspektami składającymi się na budowę zupełnie nowego wizerunku firmy. Niewątpliwie może to być bardzo kosztowna inicjatywa, jednak o potencjalnie wysokiej stopie zwrotu.