Udostępnij:
31-03-2023

Etapy procesu sprzedaży – jak je zaprojektować?

Maksymalizacja zysku to cel każdego podmiotu gospodarczego. Realizacja takiego scenariusza nie jest jednak prostym zadaniem. Generowanie zadowalających wyników sprzedażowych niesie bowiem za sobą szereg wyzwań, które powinny zostać uwzględnione w prawidłowo zaprojektowanym procesie sprzedażowym. Czym tak naprawdę jest proces sprzedaży i jakie etapy powinien obejmować? Jakie korzyści dla organizacji niesie za sobą jego wdrożenie i ciągłe doskonalenie?

Czym jest proces sprzedażowy?


Mogłoby się wydawać, że sprzedaż sama w sobie nie wymaga większego planowania. Polega jedynie na przedstawieniu zainteresowanemu oferty i zawarcia transakcji, jeśli propozycja okaże się interesująca. Takie podejście, choć przez wielu praktykowanie, nie pozwala na zbudowanie solidnych fundamentów dla prowadzonego biznesu i realizowanie satysfakcjonujących planów sprzedażowych.

Na konkurencyjnym dziś rynku niezwykle ważne jest, by etapy prowadzące do zakupu odpowiednio zaprojektować i stale doskonalić. Zadbać o poszczególne kroki i w ten sposób podbijać rynek i utrzymywać na nim istotną pozycję. Co należy rozumieć przez pojęcie procesu sprzedażowego? Jest to nic innego jak sekwencja następujących po sobie działań, które podejmują zespoły handlowe, by przeprowadzić klienta przez całą ścieżkę zakupową. Począwszy od pozyskania jego zainteresowania, na sfinalizowaniu transakcji zakupu skończywszy.


Kluczowe etapy procesu sprzedażowego


Efektywny proces sprzedażowy to taki, który wspiera realizację planów sprzedażowych. Pomaga handlowcom w ich codziennej pracy i ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych. Powinien tym samym być maksymalnie dostosowany do specyfiki działania konkretnego zespołu i branży, w której działa. Droga sprzedaży musi też brać pod uwagę proces zakupowy potencjalnego klienta. Towarzyszyć mu na każdym etapie ścieżki zakupowej, odpowiadać jego potrzebom i rozwiewać wszelkie wątpliwości, by w ten sposób skłonić go do przejścia do kolejnego etapu i docelowo sfinalizowania transakcji.

Jak zaplanować proces sprzedażowy? Opierając się na kluczowych jego etapach, do których zalicza się:

● otwarcie,

● badanie potrzeb klienta,

● przedstawienie oferty,

● rozwianie ewentualnych wątpliwości,

● zamknięcie.

Dla każdego z tych etapów należy zaplanować konkretne schematy działania, scenariusze rozmów i materiały, które mogą pomóc handlowcom w kontaktach z potencjalnymi klientami. Odpowiednia prezentacja oferty, właściwe zaopiekowanie się klientem, a także szybki czas reakcji to czynniki, które odgrywają niezwykle istotną rolę. Między innymi z tego względu ważne jest również, by cały proces dokładnie monitorować i identyfikować te jego etapy czy obszary działań, które nie sprawdzają się najlepiej i wymagają przeorganizowania.


proces-sprzedazy-(1).jpg

Dlaczego warto skrupulatnie planować proces sprzedaży?


Odpowiednio zaprojektowany proces sprzedażowy to szansa na okiełznanie chaosu, który często występuje w działach sprzedażowych. Bez odpowiedniego scenariusza postępowania handlowcy improwizują. Działają według własnych schematów, ulegają nawykom i bardzo często z tego względu nie uzyskują satysfakcjonujących wyników. Opracowanie planu transakcji pozwala wprowadzić pewien pożądany standard. Chodzi o dobre praktyki, które będą regularnie optymalizowane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów.

Zdefiniowanie dobrego procesu sprzedaży to również szansa na bieżące monitorowanie uzyskiwanych wyników, a także identyfikowanie etapów lejka sprzedażowego, na których potencjalnie zainteresowany ofertą klient rezygnuje z dalszych rozmów. Wiedza taka otwiera spore możliwości w zakresie analizy występujących problemów czy niedoskonałości i podjęcia odpowiednich kroków zaradczych. Nieustanna optymalizacja prowadzi do poprawy wyników sprzedażowych, lepszego wykorzystania posiadanych zasobów i większego zadowolenia samych klientów.


Sprzedajesz? To Cię zainteresuje!


Wielu spośród naszych Klientów prowadzi sklepy czy hurtownie. Sporo z nich korzysta z Fakturatki czyli możliwości rozłożenia na raty kosztów zatowarowania sklepu czy zakupu surowców do produkcji własych wyrobów. Co więcej, sporo z tych firm inwestuje w rozwój, rozbudowując usługi hostingowe czy projektując swoje strony zgodnie z najnowszymi trendami, a koszty tych inwestycji również rokładają na raty dzięki Fakturatce.

Sam proces rozkładania na raty jest bardzo prosty - wystarczy na specjalnie przygotowanym kalkulatorze wskazać kwotę faktury i liczbę rat na jaką chce się rozłożyć płatność, a następnie zaakceptować warunki finansowania SMSem. My regulujemy płatność w terminie na konto dostawcy wskazane na fakturze, a przedsiębiorcy spłacają należność w ratach na konto przez nas wskazane.