Ta witryna używa plików cookies. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookies, ich zastosowaniu oraz o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w naszej Polityce prywatności.
Zgadzam się
Udostępnij:
31-08-2023

Czym jest i jak planuje się sieć dystrybucji?

Planowanie sieci dystrybucji to niełatwe zadanie, do którego należy się odpowiednio przygotować. Dlaczego? Gdyż bezpośrednio przekłada się na sukces przedsiębiorstwa i zadowolenie jego klientów. Źle zorganizowana sieć dystrybucji paraliżuje działanie podmiotu i generuje niepotrzebne koszty. Jakie modele sieci dystrybucji warto rozważyć? W jaki sposób planować efektywnie działającą sieć?

Czym jest sieć dystrybucji?


Przez sieć dystrybucji rozumieć należy zbiór podmiotów i przedsiębiorstw, które wspólnie realizują dostawy zakupionych towarów do odbiorcy końcowego. Jak nietrudno się domyślić, im większa liczba podmiotów zaangażowanych w proces, tym odpowiednio trudniej nad nim zapanować. Niekorzystnie przekłada się to również na czas dostawy, a co za tym idzie zadowolenie klienta. Między innymi z tego względu przedsiębiorcy dokładają wszelkich starań, by zaprojektować taką sieć dystrybucji, która będzie z jednej strony efektywna, a z drugiej zoptymalizowana pod kątem kosztów.

Zadanie pozornie wydaje się proste, jednak, jak pokazuje rzeczywistość, jest nie lada wyzwaniem. Mało tego, jest to proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. Raz stworzona sieć dystrybucji nie zwalnia przedsiębiorców z konieczności ciągłego jej doskonalenia i optymalizowania pod kątem najróżniejszych parametrów.


Modele sieci dystrybucji


Projektowanie sieci dystrybucyjnej wymaga już na samym początku wyboru optymalnego modelu. Co do zasady wyróżniamy dwa podstawowe warianty:

● scentralizowany,

● zdecentralizowany.

Scentralizowany model sieci, jak sama nazwa wskazuje, zakłada istnienie centrum dystrybucji, w którym utrzymywane są zapasy podmiotu i z którego realizowane są wszystkie dostawy. Jego przeciwieństwem jest zdecentralizowany model dystrybucji, który cieszy się obecnie znacznie większą popularnością, co wynika z coraz większej powszechności globalnego handlu, stale rosnącego znaczenia zakupów internetowych i większych możliwości producentów w zakresie zaistnienia na międzynarodowych rynkach. Biorąc pod uwagę powyższe, zdecentralizowany model bardzo często sprawdza się znacznie lepiej. Jak działa w praktyce? Produkowane przez podmiot wyroby nie trafiają do centralnego magazynu – transportowane są do wielu składów i centrów dystrybucyjnych, a także pośredników, którzy następnie uczestniczą w ich dostawie do ostatecznych odbiorców.

Inna klasyfikacja sieci dystrybucji dokonuje ich podziału na bezpośrednią i pośrednią. Sieć bezpośrednia to inaczej sieć własna, tj. realizowana bez udziału wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych. Sieć pośrednia jest jej przeciwieństwem – zakłada oddzielenie producenta od klienta i korzystanie z profesjonalnego wsparcia najróżniejszych pośredników.

Sieci-dystrybucji-jak-je-planowac.jpg


Jak efektywnie planować sieć dystrybucji?


Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań z zakresu optymalizacji sieci dystrybucji warto dokładnie przyjrzeć się, jak funkcjonuje ona obecnie, jakie występują w niej problemy i na co skarżą się klienci. Dokładna analiza potrzeb i problemów jest kluczowa dla całego procesu. Jakikolwiek pośpiech i pomijanie ważnych detali nie przyniosą niczego dobrego, a mogą przyczynić się do popełnienia wielu błędów, które będą niezwykle kosztowne. Między innymi z tego względu warto oprzeć się na twardych danych. Dokładnie je przeanalizować, a następnie zdefiniować wymagania – tj. zastanowić się, jak powinna wyglądać idealna sieć dystrybucji z punktu widzenia każdego jej uczestnika.

Wypracowanie pożądanego modelu może zająć wiele miesięcy i pochłonąć sporo środków. Nie ma przy tym gwarancji, że zaproponowane rozwiązanie rzeczywiście będzie tym idealnym. Konieczny jest tym samym nieustanny monitoring działania sieci i podejmowanie dalszych działań optymalizacyjnych.