Blog
Czy można cofnąć przelew w banku?
Czy da się cofnąć przelew internetowy?
Cofnięcie przelewu wydaje się prostą czynnością, jednak okazuje się, że nie zawsze jest to możliwe. Kluczową kwestią jest bowiem czas. Cofnięcie przelewu jest możliwe tylko wtedy, gdy nie został on jeszcze zrealizowany przez bank. Oznacza to, że wszystkie przelewy natychmiastowe oraz przelewy wewnętrzne, realizowane w ramach tego samego banku, są co do zasady nie do cofnięcia. Realizowane są chwilę po zleceniu, więc na podjęcie stosownych kroków, by je zatrzymać, najzwyczajniej w świecie nie ma już czasu.
Ważne jest tym samym, by dokonując takich przelewów, mieć się na baczności i weryfikować wprowadzone dane przed finalnym zaakceptowaniem. Aby uniknąć problemów i błędów przy realizowaniu przelewów przez klientów, banki podejmują szereg działań. Większość systemów bankowości internetowej przed zleceniem przelewu prezentuje jego podsumowanie i prosi o ponowne sprawdzenie danych. Nierzadko weryfikują one również rachunek bankowy, na jaki kierowane są środki, i identyfikują bank odbiorcy, co stanowi dodatkowy element, który pozwala upewnić się, że wskazany rachunek jest prawidłowy.
Jak cofnąć przelew?
Cofnięcie przelewu zwykłego na ogół jest możliwe, ale tylko pod warunkiem, że wciąż jest on w statusie oczekującym. Banki realizują przelewy w sesjach Elixir, które odbywają się w określonych godzinach. Na ogół trzy raz dziennie – rano, przed południem oraz po południu. Warto zapoznać się z zasadami stosowanymi przez własny bank i zweryfikować, w jakich godzinach odbywają się sesje wychodzące i przychodzące.
Jeśli zlecimy przelew późnym popołudniem lub wieczorem, „wyjdzie” on z banku dopiero pierwszą sesją wychodzącą kolejnego dnia, co oznacza, że przynajmniej w teorii do tego czasu przelew będziemy mogli wycofać. Teoretycznie, gdyż nie każdy bank oferuje taką możliwość.
W wielu bankach z wycofaniem przelewu nie ma problemu i można tego dokonać na kilka różnych sposobów – w bankowości internetowej, na infolinii czy w oddziale.
Co zrobić, jeśli bank nie oferuje możliwości przeprowadzenia takiej operacji? Jeśli bank nie zablokował jeszcze środków na realizację zleconego przelewu, można na przykład przenieść posiadane środki na lokatę. Będzie to przelew wewnętrzny, co oznacza, że zrealizuje się natychmiast, z kolei zlecony przelew z przyszłą datą nie zostanie zrealizowany ze względu na brak środków na rachunku.
Błędny przelew a zwrot środków
Skierowanie środków na błędny numer rachunku może zakończyć się niepowodzeniem – może się bowiem okazać, że rachunek nie istnieje, i po „odbiciu się” środki wrócą na rachunek, z którego zostały przekazane. Jest to jednak mało prawdopodobny scenariusz. Znacznie częściej środki trafiają na czyjeś konto i trzeba wówczas liczyć na uczciwość odbiorcy przelewu i jego gotowość do zwrotu niesłusznie otrzymanych środków. Jeśli odbiorca przelewu nie wykaże dobrej woli, prawo bankowe dopuszcza możliwość złożenia reklamacji, w wyniku której bank kontaktuje się z właścicielem rachunku, informuje o pomyłce i wzywa do zwrotu środków.
Po nawiązaniu kontaktu przez bank właściciel niesłusznie zasilonego rachunku może zignorować wezwanie lub zwrócić otrzymane środki na specjalny rachunek techniczny, który pozwala zachować anonimowość. W kolejnym kroku bank przekazuje otrzymane środki zlecającemu przelew. Jeśli przelewu dokonano między bankami, cała procedura może potrwać kilka dni. Co w sytuacji, gdy odbiorca przelewu nie chce zwrócić środków? Wówczas bank ujawnia jego dane osobowe zlecającemu przelew i umożliwia mu tym samym dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.