Udostępnij:
16-06-2022

Biznesplan – budowa i zasady tworzenia

Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek przedsięwzięcia biznesowego warto dokładnie się nad nim zastanowić i przekalkulować szanse na jego powodzenie. Przykładem takiej uporządkowanej analizy jest biznesplan, jednak nie każdy wie, jak zabrać się za jego tworzenie i jakie informacje powinny się w nim znaleźć. Odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące tworzenia dobrego biznesplanu i podpowiadamy, gdzie znaleźć środki na rozpoczęcie biznesu.

Czym jest biznesplan?


Działanie bez planu rzadko kiedy prowadzi do sukcesu. Między innymi z tego względu przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, a co za tym idzie zaangażowaniem jakichkolwiek środków finansowych, warto przygotować biznesplan. Czym jest biznesplan? Niczym innym jak planem powstania i późniejszego rozwoju firmy. Spisem celów i oczekiwań przedsiębiorcy, a także kroków niezbędnych do wykonania, by zaistnieć i utrzymać się na konkurencyjnym rynku.

Podstawowym celem biznesplanu jest zweryfikowanie wizji przedsiębiorcy i skonfrontowanie jej z realiami rynkowymi. Poprzez liczne analizy, których wymaga, pozwala odpowiedzieć na pytanie, czy planowane przedsięwzięcie ma szanse na powodzenie i jak dużym ryzykiem jest obarczone. Nie warto zatem pomijać tego kroku i każde przedsięwzięcie biznesowe rozpoczynać od rzetelnie przygotowanego biznesplanu. Dzięki temu można oszczędzić sobie wielu niepotrzebnych wydatków, nerwów i stresu.


Jak zbudowany jest biznesplan?


Tworzenie biznesplanu wymaga stosowania się do pewnych reguł, jednak w tym miejscu należy zaznaczyć, że są one w dużej mierze kształtowane przez odbiorcę końcowego (np. bank czy potencjalnego inwestora). Wiele zależy też od rodzaju i wielkości planowanego przedsięwzięcia. Co do zasady biznesplan powinien zawierać:

● opis przedsięwzięcia,

● charakterystykę przedsiębiorstwa,

● opis produktu / usługi,

● charakterystykę otoczenia wewnętrznego (pracownicy),

● charakterystykę otoczenia zewnętrznego (konkurencja),

● opis strategii marketingowej i sprzedażowej,

● plan / harmonogram działań,

● analizę finansową.

Do tak przygotowanego dokumentu dołączyć można różnego rodzaju załączniki, którymi mogą być chociażby wyniki przeprowadzonych ankiet i badań rynkowych, szczegółowe sprawozdania finansowe czy specyfikacje produktów, jakie firma planuje oferować swoim klientom.

jak-napisac-biznesplan-(1).jpg


Gdzie szukać środków na start i jak dbać o płynność finansową?


Niewątpliwie najtrudniejszym krokiem w budowie własnego biznesu jest znalezienie pomysłu, który miałby szansę na powodzenie. Sporym wyzwaniem jest również zorganizowanie środków niezbędnych do rozpoczęcia działalności. Jeśli biznes wymaga sporych nakładów, warto skorzystać z kilku alternatywnych źródeł finansowania – wbrew pozorom możliwości w zakresie finansowania biznesu jest dziś naprawdę sporo.
Podstawę stanowią zwykle środki własne, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by ubiegać się o środki z dotacji czy różnych programów wsparcia.

Warto jednak zaznaczyć, że tego typu wsparcie dostępne jest przede wszystkim dla bezrobotnych, osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym, mieszkańców wsi czy niewielkich miast. Istnieją jednak programy, które wspierają konkretne branże lub dostępne są dla niemal każdego zainteresowanego.

Jeśli skorzystanie z takiej formy wsparcia ze względu na stawiane wymagania okaże się niemożliwe, rozważyć można również preferencyjne pożyczki oferowane zarówno przez krajowe instytucje, jak i Fundusze Europejskie. Nierzadko warunki takich pożyczek są naprawdę bardzo konkurencyjne.

Jak dbać o płynność finansową już istniejącej firmy? W początkowej fazie rozwoju dostęp do kredytów i pożyczek jest mocno ograniczony – banki niechętnie udzielają bowiem finansowania podmiotom, które nie mogą się pochwalić przynajmniej dwuletnim stażem rynkowym. Jeśli firma dysponuje fakturami z odroczonym terminem płatności, może skorzystać z faktoringu i w ten sposób odzyskać środki zamrożone na fakturach. Może również sięgnąć po faktoring zaliczkowy, by pozyskać środki na realizację zlecenia, a następnie spłacić je wystawioną kontrahentowi fakturą.





Wielu przedsiębiorców poszukuje także możliwości rozłożenia na raty faktur zakupowych. Taką usługą jest Fakturatka NFG, która umożliwia szybkie rozłożenie na raty faktur z przyszłym terminem płatności. Proces jest bardzo prosty! Wystarczy na kalkulatorze wskazać kwotę faktury, liczbę rat i wysokość opłaty wstępnej. Po szybkiej kalkulacji kosztów składa się wniosek o finansowanie faktury i zatwierdza warunki SMSem. NFG w dniu płatności faktury przelewa środki na konto dostawcy wskazane na fakturze, a przedsiębiorca spłaca należność w ratach na konto NFG. Co ważne, na raty można rozłożyć zarówno towary, sprzęt jak i usługi!