Blog
26-04-2021
Korzystanie z faktoringu a relacje z kontrahentami
Relacje w biznesie są niezwykle istotne, stąd też każdy przedsiębiorca dokłada wszelkich starań, by były one jak najlepsze. Korzystanie z usług faktoringu wśród części przedsiębiorców budzi pewien niepokój i obawę, że może on niekorzystnie wpłynąć na relacje na linii klient – kontrahent. Czy obawy te są uzasadnione? Czy istnieją sposoby, by o korzystaniu z faktoringu kontrahent się nie dowiedział?
W jakich sytuacjach firmy sięgają po faktoring?
Przedsiębiorcy sięgają po faktoring przede wszystkim w sytuacji wystąpienia ryzyka utraty płynności finansowej. Sprzedając nieprzeterminowane faktury z odroczonym terminem płatności, zyskują oni niemal natychmiast potrzebne środki i mogą przeznaczyć je na zakup materiałów, wypłatę wynagrodzeń lub dowolny inny cel. Dbałość o zachowanie płynności finansowej pozwala terminowo regulować zobowiązania finansowe i tym samym budować wizerunek rzetelnego i wypłacalnego partnera biznesowego.
Faktoring jest niezwykle szybkim i wygodnym sposobem finansowania działalności, stąd też zainteresowanie nim wśród przedsiębiorców systematycznie rośnie.
Wielu z nich traktuje faktoring jako alternatywę dla kredytu bankowego - mniej wymagająca w kwestiach formalnych, szybszą i o wiele bardziej elastyczną.
Wpływ faktoringu na relacje z kontrahentami
Konieczność sięgnięcia po zewnętrzne środki może wskazywać na problemy przedsiębiorstwa z płynnością, a te mogą mieć najróżniejsze przyczyny. Nie zawsze muszą to być negatywne zjawiska – np. nieumiejętne zarządzanie zasobami. Bardzo często powodem sięgania po zewnętrzne finansowanie jest chęć nieco bardziej dynamicznego rozwoju biznesu. W wielu branżach, w tym np. w branży transportowej czy budowlanej, faktury z odroczonym terminem płatności są wręcz wymagane przez kontrahentów i przedsiębiorcy muszą się do takich wymagań dostosować.
Usługi faktoringowe istotnie ułatwiają im to zadanie.
Nie zmienia to jednak faktu, że wielu przedsiębiorców obawia się wpływu korzystania z faktoringu na jakość relacji z kontrahentami. Zwłaszcza tymi, z którymi współpraca od wielu lat układa im się pomyślnie. Czy obawy te są uzasadnione? Trudno jednoznaczne odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Istnieją jednak skuteczne sposoby na to, by skorzystać z usługi faktoringu bez informowania o tym fakcie kontrahenta.
Czym jest i jak działa faktoring cichy?
W najpopularniejszym rodzaju faktoringu - przywołujemy tu faktoring jawny, mamy do czynienia z tzw. grą w otwarte karty. Oznacza to, że dokonywana jest jawna cesja wierzytelności i o fakcie skorzystania przez nas z usług firmy faktoringowej dowiaduje się nasz kontrahent.
Jak wygląda to w praktyce?
Faktor kontaktuje się z kontrahentem i przekazuje mu informacje o sprzedaży wierzytelności i konieczności opłacenia faktury na inny numer rachunku bankowego. Jest to tym samym skuteczny sposób dyscyplinowania kontrahentów oraz delikatnego motywowania ich do terminowego lub nawet przedterminowego regulowania faktur.
Z perspektywy przedsiębiorcy korzystanie z faktoringu jawnego ma wiele zalet, aczkolwiek może w jakimś stopniu wpłynąć na relacje z kontrahentem.
Jeśli obawiamy się jego reakcji i ryzyka przedwczesnego zakończenia współpracy, zwróćmy uwagę na faktoring cichy (inaczej faktoringu tajnego, ukrytego). Zasady są proste – faktor nie kontaktuje się z kontrahentem, dokuje tzw. "cichej cesji wierztelności", bez konieczności informowania o tym fakcie drugiej strony transkacji. Kontrahent reguluje należność - jak zawsze - na widoczny na fakturze rachunek bankowy, a następnie przedsiębiorca (faktorant) rozlicza się z faktorem.
Alternatywnym rozwiązaniem może być również faktoring zaliczkowy, pozwalający uzyskać środki (zaliczkę) na dowolny cel, związany z rozpoczęciem kontraktu i rozliczyć się z faktorem dopiero w momencie otrzymania wynagrodzenia.