Ta witryna używa plików cookies. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookies, ich zastosowaniu oraz o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w naszej Polityce prywatności.
Zgadzam się
Udostępnij:
15-11-2022

W jakim celu tworzy się MVP?

Rozwój produktów, aplikacji czy narzędzi wiąże się na ogół z niemałym kosztem oraz dużym ryzykiem niepowodzenia całego przedsięwzięcia. Tworzony miesiącami produkt może bowiem zupełnie rozminąć się z oczekiwaniami jego przyszłych odbiorców. Sposobem na zredukowanie takiego ryzyka i jednocześnie niemałe oszczędności jest zaadaptowanie koncepcji MVP. Czym jest MVP i jakie niesie za sobą korzyści?

Co to jest MVP?


Minimal Viable Product (MVP) to koncepcja stworzona przez Erica Riesa, która znajduje zastosowanie przede wszystkim przy tworzeniu nowych produktów czy rozwiązań. Jej idea jest bardzo prosta – zakłada bowiem tworzenie nowego rozwiązania w taki sposób, by dostarczało wyłącznie kluczowe funkcjonalności. Następnie taki surowy produkt przedstawiany jest przyszłym użytkownikom, którzy weryfikują zasadność jego dalszego rozwoju.

Czym Minimal Viable Product różni się od prototypu? Pojęcia te bardzo często stosuje się zamiennie, jednak nie należy ich ze sobą mylić. Co prawda zarówno MVP, jak i prototyp realizują ten sam cel – pozwalają zweryfikować zasadność rozwijania konkretnego produktu bez nadmiernego inwestowania czasu i pieniędzy w jego rozwój – jednak robią to w nieco inny sposób. MVP to produkt w bardzo początkowej fazie rozwoju, który po otrzymaniu zielonego światła od przyszłych użytkowników będzie dalej rozwijany. Prototyp jest natomiast tylko konceptem, rozwiązaniem imitującym przyszłe funkcjonalności, który stworzony został wyłącznie na potrzeby przeprowadzenia testów.


W jakim celu tworzy się MVP?


MVP znajduje szerokie zastosowanie przede wszystkim w branży IT, gdzie tworzy się wiele produktów i rozwiązań, a co za tym idzie, inwestuje mnóstwo czasu i pieniędzy w ich projekt i rozwój. Nie da się ukryć, że część tych produktów nie realizuje w pełni swojego zadania, realizuje je w sposób inny od oczekiwanego lub nie realizuje go wcale. MVP pozwala skutecznie zabezpieczyć się przed takim ryzykiem. Zakłada stworzenie samego szkieletu, podstawowej funkcjonalności, którą następnie mogą zweryfikować przyszli użytkownicy i na bardzo wczesnym etapie rozwoju produktu ocenić jego przydatność, zasugerować udoskonalenia czy zupełnie zmienić kierunek rozwoju.

Podejście takie odgrywa również ważną rolę w kontekście generowania pomysłów na kolejne funkcjonalności. Otwiera oczy przyszłym użytkownikom, inspiruje i pozwala uświadomić sobie, że wiele codziennych problemów i powtarzalnych zadań można automatyzować i usprawniać.

W rezultacie MVP pozwala nie tylko lepiej dopasować tworzone rozwiązania do rzeczywistych potrzeb biznesu, lecz także minimalizować ryzyko niepowodzenia całego przedsięwzięcia. Ograniczać tym samym czas i koszty. W wielu firmach liczba programistów jest zbyt mała w stosunku do potrzeb, dlatego też stosowanie koncepcji MVP pozwala lepiej alokować zasoby do projektów i w optymalny sposób je wykorzystywać.

czym-jest-mvp-(1).jpg


Jak stworzyć Minimum Viable Product?


Pierwszym krokiem przy tworzeniu MVP, podobnie jak w biznesplanie, jest zidentyfikowanie niszy lub problemu, który projektowany produkt ma rozwiązywać. W przypadku aplikacji firmowych bardzo często rozwiązaniem takim jest profesjonalne oprogramowanie, które ma automatyzować konkretne procesy, ograniczać ryzyko czy zapewniać lepszą kontrolę. Wiedząc, jaką potrzebę produkt ma adresować, należy zidentyfikować jego kluczową funkcjonalność. Najważniejszą wartość dla użytkownika końcowego.

Dopiero po przeprowadzeniu tak gruntownej analizy można zabrać się za tworzenie rozwiązania. Co warto podkreślić, przy rozwoju produktu należy skoncentrować się przede wszystkim na „silniku”. Wszelkie kwestie związane z estetyką oraz mniej istotnymi detalami na tym etapie należy całkowicie zbagatelizować.

Kluczem do sukcesu jest również etap testowania – MVP powinien trafić do właściwej grupy użytkowników końcowych, którzy będą przyszłymi jego użytkownikami. Ich pozytywna opinia otwiera bowiem drogę do dalszego rozwoju produktu.


Skąd wziąć pieniądze na MVP?

Wielu przedsiębiorców korzysta z zewnętrznych źródeł finansowania, do jednych z nich należy faktoring. Faktoring umożliwia przedsiębiorcy uzyskanie środków finansowych zaraz po dokonaniu sprzedaży lub wykonaniu usługi. Dokumentem na podstawie którego faktor może wypłacić środki jest dokument potwierdzający transakcję, w tym oczywiście faktura VAT. eFaktoring NFG oferuje szybki i 100% on-linowy proces zamiany faktury na gotówkę, a środki na konto faktoranta mogą dotrzeć nawet w 5 minut!