Udostępnij:
26-05-2022

Licencja wspólnotowa dla pojazdów 2,5 – 3,5 tony – ile kosztuje i jak ją uzyskać?

W ostatnim czasie sporo firm transportowych znalazło się w kłopocie ze względu na wprowadzone obowiązkowe licencje wspólnotowe dla przewoźników świadczących swoje usługi na terenie Unii Europejskiej pojazdami o masie 2,5–3,5 tony. Podpowiadamy, co to jest licencja wspólnotowa, kto powinien ją posiadać, jak ją uzyskać i ile kosztuje.

Co to jest licencja wspólnotowa?


Licencja wspólnotowa to nic innego jak decyzja wydana przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, która pozwala przewoźnikowi wykonywać usługi transportowe w międzynarodowym transporcie drogowym na terenie Unii Europejskiej. Co ważne, licencję może uzyskać przedsiębiorca, który ma już zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Licencja wspólnotowa dla pojazdów od 2,5 do 3,5 tony od maja 2022


Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/1055 z dnia 15.07.2020 wprowadziło zmianę w przepisach polegającą na tym, że od 21 maja 2022 przewoźnicy wykonujący międzynarodowy transport towarów na terenie UE pojazdami przekraczającymi 2,5 tony zobowiązani są posiadać licencję wspólnotową. Do tego czasu licencja wymagana była dla pojazdów powyżej 3,5 tony.

Traktuje na ten temat art. 16 ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, który brzmi następująco:

„Do dnia 20 maja 2022 r. do przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego rzeczy z wykorzystaniem pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony i nie przekracza 3,5 tony w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, przepisy ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się wyłącznie w zakresie wydawania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji wspólnotowej i wypisów z tej licencji oraz zgłaszania pojazdów, o których mowa w art. 7a ust. 7 pkt 7 tej ustawy”.
Zmiana wprowadziła sporo zamieszania i uderzyła w tzw. busiarzy, którzy swoje usługi realizują samochodami o całkowitej masie od 2,5 do 3,5 tony i wykonują kursy poza granicami Polski, na terenie Unii Europejskiej.


Jak uzyskać licencję wspólnotową?


Warunkiem uzyskania licencji wspólnotowej jest posiadanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, dlatego w pierwszej kolejności należy wystąpić o takie zezwolenie do Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta lub Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Jeśli przewoźnik posiada już zezwolenie – występuje wyłącznie do GITD o licencję wspólnotową.

Mała podpowiedź – jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z transportem, od razu złóż oba wnioski do Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Załatwisz w ten sposób obie sprawy jednocześnie.

We wniosku należy podać okres, na jaki ma obowiązywać licencja, liczbę wypisów i wykaz zgłaszanych pojazdów. Załączyć należy kilka dokumentów – m.in.:

● zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika / licencję na krajowy transport drogowy rzeczy;

● oryginał lub poświadczone podpisem elektronicznym zaświadczenia wystawione przez organ, który wydał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, o liczbie pojazdów, dla których udokumentowano wymóg zdolności finansowej;

● informację z Krajowego Rejestru Karnego.

Jakiekolwiek braki formalne skutkować będą wezwaniem do ich uzupełnienia. Przysługiwać Ci będzie w takiej sytuacji siedmiodniowy termin odpowiedzi. Niewątpliwie warto zadbać o prawidłowość i kompletność wniosku, gdyż wszelkie braki będą tylko niepotrzebnie przedłużać czas uzyskania licencji wspólnotowej.

Sprawę załatwisz bezpośrednio w urzędzie, listownie lub drogą elektroniczną.

Ile czeka się na licencję wspólnotową?

Teoretycznie licencja powinna zostać wydana w ciągu 30 dni, ale termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy, o czym poinformuje Cię GITD.


Licencja wspólnotowa – dla każdego pojazdu


Odpis licencji wspólnotowej zostaje wydany dla każdego pojazdu, którym przewoźnik dokonuje usług transportowych na terenie UE. Jest to bardzo istotna kwestia, szczególnie dla firm posiadających kilka czy kilkanaście aut, gdyż czeka ich spory wydatek.

Ile kosztuje licencja wspólnotowa?


Koszt licencji uzależniony jest od okresu jej ważności:
  • do 5 lat wynosi 4000 zł + 440 zł za każdy wypis z licencji
  • powyżej 5 lat do 10 lat wynosi 8000 zł + 880 zł  za każdy wypis z licencji
Opłatę należy uiścić na numer rachunku bankowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. W tytule przelewu należy bezwzględnie podać swój numer NIP. Pamiętajcie, że jeden odpis z licencji przypada na jedno auto! Jeśli posiadacie więcej pojazdów, koszt musicie pomnożyć przez liczbę aut.

AdobeStock_503962063.jpeg


Ile czeka się na licencję wspólnotową?


Teoretycznie licencja powinna zostać wydana w ciągu 30 dni, ale termin może ulec wydłużeniu, o czym zostaniecie poinformowani przez GITD.

Czy GITD może odmówić wydania licencji?


Tak, przyznanie licencji jest decyzją GITD. Jeśli otrzymacie odmowę wydania licencji wspólnotowej macie prawo złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Pilnujcie terminów! Taki wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od daty otrzymania odmowy.

Czy można jeździć na czyjejś licencji?

Biorąc pod uwagę wysokie koszty uzyskania licencji transportowej, a także konieczność posiadania znacznych środków finansowych, zapewniających możliwość podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, przedsiębiorcy często zadają pytanie o możliwość korzystania z cudzej licencji.
Czy możesz udostępnić licencję osobie trzeciej? Przepisy nie przewidują takiej możliwości – licencja jest bowiem wydawana na konkretną firmę i konkretny pojazd. W art. 13 ustawy o transporcie drogowym ustawodawca wskazuje, że „zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji nie można odstępować osobom trzecim ani przenosić uprawnień z nich wynikających na osobę trzecią”.


Czy zmiany w licencji wspólnotowej wprowadzają obowiązek tachografu dla pojazdów 3,5 tony?


Na chwilę obecną nie ma obowiązku stosowania tachografu w przypadku usług transportowych wykonywanych pojazdem o masie do 3,5 tony, chyba, że to auto, do którego dołączono przyczepę. Jeśli zestaw samochód + przyczepa przekracza 3,5 tony należy posiadać urządzenie rejestrujące. Jednak busiarze nie mogą odetchnąć z ulgą, bowiem zmiany w przepisach związane z rejestrowaniem czasu pracy zostały tylko odroczone. W lipcu 2026 roku wejdzie w życie zapis o obowiązku tachografu w busach poniżej 3,5 tony.

Inne koszty prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego


Jeśli planujecie rozpoczęcie działalności w zakresie transportu drogowego, warto wiedzieć, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 przedsiębiorca musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe. W tym celu należy wykazać, że co roku dysponuje się kapitałem i  rezerwami o  wartości co najmniej równej 9 000 EUR w  przypadku wykorzystywania tylko jednego pojazdu i 5 000 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd.

Co grozi za brak licencji?


Jeżeli w czasie kontroli okaże się, że przewoźnik wykonuje usługę międzynarodowego transportu towarów bez licencji, może to zostać zakwalifikowane jako najpoważniejsze naruszenie (NN) zagrożone karą 12 000 PLN. Z karą taką musisz się liczyć w przypadku każdej kontroli drogowej – ignorowanie obowiązku posiadania licencji może Cię tym samym sporo kosztować.

Skąd wziąć pieniądze na licencję wspólnotową?


Koszty udzielenia licencji są spore, a całą kwotę należy uiścić przelewem na konto GITD. Zamiast brania drogich pożyczek warto rozważyć oferty faktoringu i zamienić na gotówkę faktury wystawione za wykonany transport. Wiele firm transportowych zmuszonych jest do wystawiania faktur z 30, 60, a nawet 90 dniowym terminem płatności! Zamiast czekać na wpływ od kontrahenta, warto spieniężyć faktury, a środki przeznaczyć na zakup licencji.

SPRAWDŹ FAKTORING NFG




Inną opcją jest uregulowanie płynności finansowej firmy poprzez rozłożenie na raty faktur zakupowych wystawionych na przewoźnika. Faktury za paliwo, zakup nowych opon czy naprawę auta można rozłożyć na raty i w ten sposób pozyskać środki na uregulowanie opłaty za licencję.

ROZŁÓŻ FAKTURĘ NA RATY