Udostępnij:
21-05-2019

Monitoring płatności. Czym jest i z jakimi kosztami się wiąże?

Maja Borkowska jest freelancerką, pasjonatką swojej pracy – robi zdjęcia architektury. Problem niezapłaconych faktur jest jej dobrze znany, wielokrotnie miała go z klientami, którzy nie regulowali płatności terminowo za wykonane przez nią zlecenie. Postanowiła poszukać rozwiązań, które pozwoliłyby na wykluczenie takich sytuacji. Jej uwagę przykuł monitoring płatności.
Monitoring należności jest szansą na znaczne skrócenie drogi do odzyskania środków od kontrahentów. Nazywamy nim całe spectrum działań, mających na celu nadzorowanie spłaty należności przez kontrahenta. Tak samo jak eFaktoring pozwala to na uzyskanie wynagrodzenia w terminie – czyli na to, co jest podstawą płynności finansowej każdego przedsiębiorstwa.

Monitoring należności – kiedy tak, kiedy nie?


Czy monitoring należności jest rozwiązaniem, które wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie każdej działalności?
Tak! Pozwala bowiem na mierzenie nawet kilkudniowych opóźnień i odpowiednie rozplanowanie kolejnych działań. 

Monitoring należności jest łagodną formą – klient dostaje przypomnienia o płatności, która ma nastąpić. Jeżeli przekroczony zostanie wyznaczony termin, otrzymuje prośby o natychmiastowe uregulowanie należności. Klient nie dostaje groźnie wyglądającej informacji – dostaje wiadomość z danymi do przelewu lub prośbą o kontakt.

Najczęściej stosowane w monitoringu należności są:

• Wiadomości tekstowe (zazwyczaj SMS)

• Wiadomości głosowe i kontakt telefoniczny

• Wezwania do zapłaty (wysyłane drogą elektroniczną i tradycyjnymi listami)

Monitoring należności ma jedną podstawową zaletę – pozwala na kontrolę płatności. Klienci są nieustannie motywowani do spłaty, co realnie przekłada się na ich działania.

Monitoring należności to usługa, a nie konieczność


Każdy przedsiębiorca chce mieć stały dostęp do gotówki, tak aby swobodnie działać na rynku i inwestować w swój rozwój. Monitoring należności pozwala przedsiębiorcy cały czas „trzymać rękę na pulsie” i nie dopuścić do sytuacji, w której kontrahent w nieskończoność przeciąga zapłatę za wykonaną usługę. Na rynku istnieją firmy, które w kompleksowy sposób zabezpieczają finanse przedsiębiorcy – od momentu wyboru klienta, aż po spłatę faktury. Jedną z takich firm, jest np. System Terminowych Płatności FairPay.pl.

Główną zaletą monitoringu należności jest odciążenie przedsiębiorcy w motywowaniu klientów do płacenia na czas, a także jeśli zajdzie taka potrzeba – pomoc w odzyskiwaniu długu. 
Niestety na naszym rodzimym rynku nagminnym zjawiskiem jest zwlekanie z zapłatą za wykonanie usługi. Dlatego zamiast czekać na zapłatę kontrahenta, lepiej zapobiegać ryzyku utraty płynności finansowej. Idealnym rozwiązaniem jest eFaktoring NFG. Pieniądze za faktury przelewane są  na konto przedsiębiorcy niemal natychmiastowo.

Maja długo zastanawiała się które rozwiązanie będzie dla niej korzystniejsze. Wybrała eFaktoring, dzięki czemu sama może decydować, kiedy faktycznie chce uzyskać środki z faktury wcześniej, a kiedy może poczekać. Nie wyklucza jednak podjęcia działań windykacyjnych, jeśli zajdzie taka konieczność. Zwłaszcza, że firmy windykacyjne systematycznie rozszerzają swoje portfolio, oferując np. windykację na koszt dłużnika, a procedury odzyskiwania należności odbywają się z zachowaniem najwyższych standardów obsługi.